Heisann
Vi skrev i begynnelsen av mai kontrakt på hva vi tror er drømmehuset, med overtakelse allerede 3/6. Jeg har en hobby som krever ganske mye plass: samling av vintage høyttalere og forsterkere. Et av ønskene med det fremtidige huset var et stort rom hvor det var plass til både lytting og samling. I kjelleren har vi en tanke om hvordan det kunne se ut. Verken jeg eller min samboer er bygningsingeniører, er dette virkelig gjennomførbart? Hva ville det koste å leie inn et firma som gjør alt?

Slik er det: 1 1/2 plan med kjeller, bygget 1950.
Plantegning av entréplan for et hus fra 1950 med uteplass, hall, soverom, matsal, kjøkken og vardagsrum. Viser skap, trapp og mål i centimeter.

Planløsning av kjelleretasje fra 1950 med rom som hall, soverom, bad, og pannrom. Viser også inngangen.
Vi skulle gjerne forene Hall, Soverom og Baderom i kjelleren (bilde 2) til et stort rom, samt sette opp en vegg mot fyrrommet. Soverommets vegg ut mot hallen er gips.

Her er noen utdrag fra den opprinnelige byggetillatelsen:
Bygglovdokument fra 1950 med detaljer om fundament, vegger, tak og diverse konstruksjonsmaterialer.

Byggnadslovansökan med detaljer om byggnadsmaterial och konstruktion från 1950 för ett bostadshus i Tyringe, inklusive grund- och väggbeskrivningar.

Bygglovsdokument från 1948 för ett hus i Tyringe, med detaljer om material och konstruktion för bjelklag, tak og trappor, samt uppvärmningssystemet.

Byggetegning av hus fra 1950 med kjeller, hoved- og loftsplan, viser romoppsett inkludert kjøkken, stue, soverom, og tekniske detaljer.

Hva tror dere?

Takk på forhånd,
Oscar

Hei Oscar og velkommen til Byggahus forum!

Det fremgår av den tekniske beskrivelsen og originaltegningene at veggen mellom nåværende soverom og bad i kjelleren er bærende (se markering på vedlagte bilde). Betongdekke ovenfor er sikkert armert med hensyn til veggens eksistens. Teoretisk sett kunne det være mulig å avlaste den med en bjelke på en del av strekket, men siden takhøyden bare er 210 cm er det sannsynligvis ingen vits i det. Det ville dessuten antagelig bli ganske dyrt. Jeg foreslår at dere skisserer på et alternativ løsning.
Plantegning av kjelleretasje med en markert bærende vegg i rødt, som skiller soverom og bad. Viser også rom som vaskerom, klesrom og matstue.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk for respons.
Den markerte veggen er ikke bærende, sant? Veggen med dør ut mot gangen er som nevnt av gips, men kan man fjerne den resterende delen uten videre tiltak? Hva ville det koste?

Arkitekttegning av husplaner med markerte rom og vegger, inkludert mål for vegghøyde og bredde i meter. Viser flere etasjer og en tverrsnitt. Plantegning av etasje med rom inkludert hall, soverom, bad, pannerom, og inngang til kjeller. Viser døråpninger og rommenes plassering.

Kan man ikke støtte med søyler i stedet for bjelker?
Vi (jeg) ønsker virkelig å få til et skikkelig stort rom til min hobby. Finnes det noen tanke om hva den luftige planen ville koste?

Nei, den av deg markerte veggen er ikke bærende. Jeg pleier ikke å uttale meg om kostnader for arbeid. De kan variere avhengig av sted og andre omstendigheter som man ikke kan vurdere slik på avstand. Jeg tør imidlertid påstå at kostnaden er ubetydelig sammenlignet med å ta ned den veggen du helst vil ta ned.

Søyler og bjelker henger sammen. De forutsetter hverandres eksistens. Jeg ville tenkt på om det ikke går an å gjøre noe med fyrrom og bad sammen i stedet.

Skal du rive veggen mellom soverom og bad og ikke får plass til en stålbjelke så går det an å karbonforsterke dekke. En liten remse over åpningen og trolig noen remser eller nedfreste staver på etasjen over ved åpningens ender.

@wittens forslag er naturligvis interessant, men jeg synes ikke at du har tenkt gjennom mulige løsninger skikkelig. Med ledelse av det du skrev i første innlegg, rom for utstilling og lytting, synes jeg at det burde kunne realiseres innen rammen for de faste vegger og åpninger som allerede finnes. Den bærende hjertevegg er jo allerede avløst for to døråpninger inntil hverandre. En mulig planvariant er nedenstående bilde, men det finnes flere muligheter. Utstilling i trappehallen og lytting i nåværende baderom. Flytter du veggen mellom fyrrom og baderom mot fyrrommet kan du få en åpning som tilsvarer to dører.
Plantegning av kjeller med rom fordelt som fyrrom og vaskerom, trapp plassert mellom, antydede åpninger og vegg for mulig flytting.

• Liker
witten
  • Laddar…
Takk som fan for veiledningen. Vi får nøklene på mandag og jeg begynner å tenke på, som nok ikke er uvanlig for "kjøpt-hus-for-første-gang"-par, om vi virkelig har kjøpt riktig hus.

Det finnes ytterligere et alternativ: en sidebygning av store mål:
Byggtegning av garasjeutvidelse fra enkel til dobbelt, med dimensjoner og snittegning av fasade. Viser eksisterende og nye arealer.
Tilbygg 1996, enkeltgarasje blir dobbelt. Gjestrom i område betegnet B ovenfor.

Plantegning av et tilbygg for garage/forråd, målene er 700 x 680 cm.
Tilbygg 2005.

Man kunne utnytte de 700 x 680 cm til lytting/samling, med en avskillende vegg mot garasjen i tråd med gjestrommets kortside. Hva kan det koste å gjennomføre?

Jeg synes dere bør vente litt med å angre dere. Bo dere inn noen år først. Huset har kvaliteter. Dessuten må det ligge bra siden det krevdes dispensasjon fra Fylkesmannen.

Jeg har ingen mening om kostnadene, men ser klare fordeler med garasjevarianten. Den lave takhøyden i kjelleren i kombinasjon med behovet for lyddemping (som stjeler takhøyde) taler for det. Det blir trolig billigere enn kjellervarianten. Den beste måten å finne ut på forhånd hva noe koster er å tegne det opp og be om tilbud fra flere steder.

J justusandersson skrev:
Dessuten må det ligge bra fordi det krevdes dispens fra fylkesmannen.
Hva mener du?

Det står i byggetillatelsesvedtaket som du har publisert at søkeren trenger dispensasjon fra Fylkesmannen.

Jeg har sluppet tanken på primært lytterom i kjelleren. Det blir for omstendelig og dyrt. Dessuten setter jeg pris på å kunne smette ut til sidebygningen, tror jeg på forhånd.

Det kommer kanskje en ny tråd der jeg håper på råd angående hvordan lytterommet i sidebygningen skal utformes.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.