i tilknytning til huset mitt har jeg en terrasse i betong som er 7x2,5 m. den ligger i en slags alkove langs fasaden slik at den ene langsiden og halve kortsidene er støpt mot huset. den andre langsiden står på 4 søyler 200x200 mm. terrassen er ca. 1,2 m fra bakken. den skal nå bort.
ifølge konstruksjonstegningene ble den støpt samtidig som bjelkelaget innenfor ble støpt, 1968, men armeringene i terrassen går ikke sammen med bjelkelaget ifølge tegningen. den er armert med 16 mm i ytterkantene og 8 mm i og det står 8c280 på tegningene, betyr det at jernene ligger hver 28. centimeter da? platen er 20 cm tykk dessverre. ballasten synes å variere fra mindre korn til større steiner, har sett noen som er opp til 4 cm, vet ikke hvordan det påvirker holdfastheten. trenger jeg å stive opp platen før jeg tar den ned, eller vil den holde sammen pga armeringen under demonteringsarbeidet?
har søkt en del her på forumet om hvordan man best fjerner større betongkonstruksjoner og jeg trenger deres hjelp med hva som er best å gjøre. jeg har tidligere pigget opp badegulv med kinamaskin og det har fungert rimelig greit, men denne platen føles hardere.
1. piggemaskin, den største som kan leies, dvs en 30 kg bosch eller lignende. klarer en slik virkelig en sånn plate? jeg er jo ikke hulken akkurat, men jeg har ingen som helst anelse om hvor lang tid det tar med en slik, eller hvor slitsomt det er. noen som vet?
2. gulvsag. ville det fungert på en hevet terrasse? ikke så gøy å holde i en gulvsag som veier 140 kg hvis delen jeg sager i løsner? tåler armeringen?
3. bensindrevet kapp. fungerer det på en så tykk plate med armering? støver mye har jeg forstått. tar tid?
4. ansette en kar som har levert en pris på ca. 20 000 kr etter rot for nedtaking og bortkjøring. bruker sikkert en sånn pigghammer til en gravemaskin og da blir jeg bekymret for hvordan huset holder seg og da må jeg vel inspisere før og etter med en viss kostnad? pluss at det føles som sure penger.
prøvde i helgen med en sånn billig kinamaskin, men den klarte ikke å pigge den i det hele tatt, borhammeren fungerte derimot ganske bra, så det går iallfall an å lage hull.
ideer?
ifølge konstruksjonstegningene ble den støpt samtidig som bjelkelaget innenfor ble støpt, 1968, men armeringene i terrassen går ikke sammen med bjelkelaget ifølge tegningen. den er armert med 16 mm i ytterkantene og 8 mm i og det står 8c280 på tegningene, betyr det at jernene ligger hver 28. centimeter da? platen er 20 cm tykk dessverre. ballasten synes å variere fra mindre korn til større steiner, har sett noen som er opp til 4 cm, vet ikke hvordan det påvirker holdfastheten. trenger jeg å stive opp platen før jeg tar den ned, eller vil den holde sammen pga armeringen under demonteringsarbeidet?
har søkt en del her på forumet om hvordan man best fjerner større betongkonstruksjoner og jeg trenger deres hjelp med hva som er best å gjøre. jeg har tidligere pigget opp badegulv med kinamaskin og det har fungert rimelig greit, men denne platen føles hardere.
1. piggemaskin, den største som kan leies, dvs en 30 kg bosch eller lignende. klarer en slik virkelig en sånn plate? jeg er jo ikke hulken akkurat, men jeg har ingen som helst anelse om hvor lang tid det tar med en slik, eller hvor slitsomt det er. noen som vet?
2. gulvsag. ville det fungert på en hevet terrasse? ikke så gøy å holde i en gulvsag som veier 140 kg hvis delen jeg sager i løsner? tåler armeringen?
3. bensindrevet kapp. fungerer det på en så tykk plate med armering? støver mye har jeg forstått. tar tid?
4. ansette en kar som har levert en pris på ca. 20 000 kr etter rot for nedtaking og bortkjøring. bruker sikkert en sånn pigghammer til en gravemaskin og da blir jeg bekymret for hvordan huset holder seg og da må jeg vel inspisere før og etter med en viss kostnad? pluss at det føles som sure penger.
prøvde i helgen med en sånn billig kinamaskin, men den klarte ikke å pigge den i det hele tatt, borhammeren fungerte derimot ganske bra, så det går iallfall an å lage hull.
ideer?
Ser ikke helt konstruksjonen i hodet når jeg leser.:x Men om jeg har fått riktig oppfatning så høres det ut som en luftdrevet Kangoo, eller Atlas copco kunne fikse det, for å sage den ned, må du stive opp ganske mye.freddeh skrev:i tilknytning til huset mitt har jeg en terrasse i betong som er 7x2,5 m. den ligger i en slags alkove langs med fasaden så den ene langsiden og halve kortsidene er støpt mot huset. den andre langsiden står på 4 søyler 200x200 mm. terrassen er ca 1,2 m fra bakken. den skal nå bort.
ifølge konstruksjonstegningene så ble den støpt samtidig som etasjeskillet innenfor ble støpt, 1968, men armeringene i terrassen går ikke sammen med etasjeskillet ifølge tegningen. den er armert med 16 mm i ytterkantene og 8 mm i, og det står 8c280 på tegningene, innebærer det at jernene ligger hver 28. centimeter da? platen er 20 cm tykk dessverre. ballasten ser ut til å variere fra mindre korn til større steiner, har sett noen som er opp til 4 cm, vet ikke hvordan det påvirker holdfastheten. trenger jeg å stive opp platen før jeg tar den ned, eller vil den holde sammen i og med armeringen under demonteringsarbeidet?
har søkt en del her på forumet om hvordan man best tar bort større betongkonstruksjoner og jeg trenger deres hjelp med hva som er best å gjøre. jeg har tidligere pigget baderomsgulv med kinamaskin og det har vel fungert greit, men denne platen føles hardere.
1. piggemaskin, den største som kan leies, dvs en 30 kg bosch eller lignende. klarer en slik virkelig en slik plate? jeg er jo ikke hulken akkurat men jeg har ingen anelse om hvor lang tid det tar med en slik, eller hvor slitsomt det er. noen som vet?
2. gulvsag. ville det fungere på en opphøyet terrasse? ikke så gøy å holde i en gulvsag som veier 140 kg om delen jeg sager i løsner? tåler armeringen det?
3. bensindrevet kapp. fungerer det på en slik tykk plate med armering? støver mye har jeg forstått. tar tid?
4. ansett en fyr som har gitt et tilbud på ca 20 000 kroner etter rot for nedtaking og bortkjøring. tar sikkert en slik pigg til en gravemaskin og da blir jeg bekymret for hvordan huset holder og da må jeg vel besiktige før og etter med en viss kostnad? pluss at det føles som sure penger.
prøvde i helgen med en slik billig kinamaskin, men den klarte ikke å pigge den i det hele tatt, borhammeren tok dog ganske bra, så det går iallfall an å lage hull.
idéer?
Jo, det holder jo ikke helt med en vanlig kompressor, men hvis du leier en dieselkompressor og en stor bilmaskin så koster det en tusenlapp for ett døgn, og det skal man vel fikse. Inviter noen kompiser så bytter dere på.freddeh skrev:
http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/StartPageCountry.aspx?id=6769&epslanguage=SV
Klikk her for å svare