Hei,

Bor i et 70-tallshus hvor kjellerkonstruksjonen er slik at isolasjonen (frigolit tror jeg) ligger på innsiden, mellom trestendere som er "støpt" inn i betongveggen og dermed er forsunket.

Drenering og isolasjon utenfra er nå gjort, og stendere og isolasjon skal dermed bort! Men jeg innbiller meg at dette kan være en ganske tøff jobb da det kan sitte hardt. Noen som har erfaring med dette og kan tipse om gode verktøy og arbeidsteknikk?

Takk for alle tips!

Antar at du har en såkalt EW-grunn med bærende stående trestolper støpt inn i bunnplaten og festet mot betongveggen. Vi har akkurat som du drenert om og isolert på utsiden. Isolasjonen på innsiden ble fjernet unntatt den øvre delen. Byggefirmaet sagde av de nederste 20 cm av trestolpene og erstattet med en form for spikerplate som ble støpt inn i bunnplaten. De sagde med tigersag og slo deretter løs med slegge (satt hardt siden de var fastklemt). Deretter måtte de meisle bort det innstøpte treverket. Virket ikke lett... Deretter la de inn ventilasjonsrør i veggene og de nye oppforede gulvene (Nivell). Alt har blitt meget bra, ingen vedvarende lukt eller fukt etter 1 år. Men dyrt var det, litt over 400 tusen.

Nja...ikke sikker på at dette er det samme. Tror f.eks. ikke at reglene sitter fast i bunnplaten, men jeg er ikke sikker. Må komme tilbake til dette spørsmålet.

Hvis det nå er en EW-grunn så antar jeg at reglene ikke bare kan fjernes, siden de synes å ha en bærende effekt også i tillegg til å holde isolasjonen på plass?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.