Skal som overskriften sier fjerne gammel puss, den er i så dårlig stand at den "raser" når man rører ved den.

Det jeg tenker på er hvordan man lettest utfører dette arbeidet,
mine tanker går til å bruke kubein, eventuelt sette en stålbørste på rondellen og kjøre.

Noen som har en annen tanke?

Ettersom denne tråden allerede var påbegynt fortsetter jeg her :)

Har nøyaktig samme spørsmålsstilling som trådstarter, der ser det ut som at meisel og borhammer/bilmaskin modell mindre for å fjerne puss er det mest anbefalte?

Mitt tillegg til spørsmålsstillingen er: Hvor mye av den gamle pussen kan man la bli igjen?
Overflaten som den er nå i mitt tilfelle er at man uten problem kan bruke en spade for å "høvle" ned pussen. Så porøs er den.

Trenger man å "høvle" ned den porøse pussen helt til "kjerneveggen" eller kan den like gjerne bli igjen?
Overflaten som den er nå er følsom for støt og skades lett. Vi vil ha malte vegger når renoveringen er ferdig og skal altså pusse opp nye fine overflater.

Gitt er å fjerne all puss som lyder hul ved banking samt all annen løst sittende, men hvor nøye er det med ovennevnte spørsmål?

S
all løs puss skal bort. gjerne bilmaskin om det er mye. ellers hammer og bred meisel.
all puss med hulrom må ikke bort. bare det sitter fast.
løs maling skraper du med sparkelspade

Vi brukte baksiden av kofoten, samt en barkespade fra jula
http://www.jula.se/skrapa-101017

Noe som fungerte veldig bra for oss, men da var pussen i virkelig dårlig stand

S
smart. ja selvfølgelig skal det brukes verktøy etter hvor hardt det sitter

Skalman65 skrev:
Vi brukte baksiden av brekkjernet, samt en barkespade fra jula
[lenke]

Som fungerte veldig bra for oss, men da var pussen i skikkelig dårlig stand
Hvor stort område hadde dere å skrape?

Ca 35 m2

Barkspade på de fleste overflatene og der det satt "lite" hardere var det kofoten.

Nå blir det litt annet arbeid før vi tar og børster veggen ren.

Jeg anbefaler billhammare men en lett. Luftdrevet type biltema fungerer kanonbra. Fungerer til det meste, klinker, fliser, etc... Velg ikke elektrisk, de er tunge og uhåndterlige.
/CC

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.