Hjertevegg er et ord jeg skal legge på minnet, det høres hyggelig ut. Vanligvis pleier man å kalle det for hjertevegg. Planløsningen er dessverre ikke nok til at man kan si noe sikkert. Hvis overetasjen er innredet kan du regne med at en åpning må erstattes med en bjelke av noe slag, noe som ikke trenger å bli en uoverstigelig kostnad. Hvis overetasjen bare er et loft, kan det gå uten forsterkning om takstolen er fribærende. Man trenger å se en snittegning for å kunne avgjøre det.