Hei,
har vurdert å ansette en konstruktør til å regne på om man kan rive det markerte området i midten på planløsningen.
ca 1,4m. Leiligheten er fra 1986 og min leilighet er i plan 3 (ingen leiligheter ovenfor)
Jeg vil gjøre dette så smertefritt som mulig, og i beste scenario så trengs ingen bjelke da det er en "pelare" på 60cm om man fjerner 1,4.
Vet at det må gjøres byggesøknad og sånt.
Men hva tror dere kunnskapsrike?
Legger ved tegninger fra kommunen, har flere men vet ikke hvilke som er relevante.
har vurdert å ansette en konstruktør til å regne på om man kan rive det markerte området i midten på planløsningen.
ca 1,4m. Leiligheten er fra 1986 og min leilighet er i plan 3 (ingen leiligheter ovenfor)
Jeg vil gjøre dette så smertefritt som mulig, og i beste scenario så trengs ingen bjelke da det er en "pelare" på 60cm om man fjerner 1,4.
Vet at det må gjøres byggesøknad og sånt.
Men hva tror dere kunnskapsrike?
Legger ved tegninger fra kommunen, har flere men vet ikke hvilke som er relevante.
Nei, det kreves ingen byggetillatelse for dette tiltaket.
Men en endring av en bærende konstruksjon krever en melding til bygningsmyndigheten. Normalt sender man da inn en beskrivelse av tiltaket og ofte en tegning som omfatter den bærende delen som skal endres hvor konstruktør bekrefter at tiltaket er tilfredsstillende. Deretter får du et igangsettingstillatelse i svar fra bygningsmyndigheten og en faktura for gebyret for meldingen i henhold til taksten kommunen har vedtatt. Noen tusenlapper for saksbehandlingen pleier det å koste.
Men en endring av en bærende konstruksjon krever en melding til bygningsmyndigheten. Normalt sender man da inn en beskrivelse av tiltaket og ofte en tegning som omfatter den bærende delen som skal endres hvor konstruktør bekrefter at tiltaket er tilfredsstillende. Deretter får du et igangsettingstillatelse i svar fra bygningsmyndigheten og en faktura for gebyret for meldingen i henhold til taksten kommunen har vedtatt. Noen tusenlapper for saksbehandlingen pleier det å koste.
Disse hardtarbeidende tjenestemenn får inntektene til det budsjettet som finansierer deres lønninger via disse avgiftene. Så de simpelthen elsker disse meldingssakene, lite arbeid, lite som kan gå galt og garanterer fortsatt ansettelse. Å kreve betaling for formalitetsspørsmål og bagateller er det beste for rent seekern.
Jeg forstår det. Jeg ville kjøpe en kommunal jordlapp. Det skulle koste meg trehundreogsekstitusen. Seksti for jorden og trehundre for administrative kostnader. Det ble ingen handel.Claes Sörmland skrev:
Disse hardt arbeidende tjenestemenn får inntektene til det budsjettet som finansierer deres lønninger via disse avgiftene. Så de simpelthen elsker disse anmeldelsessakene, lite arbeid, lite som kan gå galt, og garanterer fortsatt ansettelse. Å ta betalt for formaliteter og bagateller er det beste for rent seekern.
Jeg mener at TS for egen vinning skyld ikke skal blande inn kommunen i noe de aldri vil få kjennskap til.
Det er en borett, i en flermannsbolig dessuten. Å ikke følge lover og regler gjør at TS risikerer at boretten blir forverret. TS trenger å gjøre byggemelding og få den godkjent samt få foreningens godkjenning (eller Husleienemndas, om styret nekter).
Litt dårlige tegninger men huset er bygget med plattbärlag med påstøp. Har du også dette over leiligheten din?
Problemet er at det er konstruert for at den veggen er bærende og plattbärlaget er skjøtet over veggen og jeg ser ingen ekstra underkantarmering.
Så summa summarum kan det bli vanskelig å rive uten en bjelke som erstatning.
Problemet er at det er konstruert for at den veggen er bærende og plattbärlaget er skjøtet over veggen og jeg ser ingen ekstra underkantarmering.
Så summa summarum kan det bli vanskelig å rive uten en bjelke som erstatning.
Sist redigert:
Du høres så kynisk ut ClaesClaes Sörmland skrev:
Disse hardtarbeidende tjenestemennene får inntektene til budsjettet som finansierer lønningene deres via disse avgiftene. Så de elsker bokstavelig talt disse påmeldingssakene, litt arbeid, lite som kan gå galt og garanterer fortsatt ansettelse. Å ta betalt for formsaker og bagateller er det beste for rent seekern.
Klikk her for å svare