Bilde 1 viser de to etasjene i min villa med bærende vegger i rødt og døråpninger markert. I Overetasjen er det venstre området delt i to rom. Jeg ønsker å fjerne veggen mellom dem og samtidig fjerne veggdelen (stiplet i bilde 2) mellom de to dørene (ca. 10 cm) og ha en bred åpning uten dør (bilde 3).

Hvordan kan jeg vite om delen mellom dørene er bærende og må være igjen? Dessverre finnes det ingen tegninger som viser annet enn plantegningen.

• Plantegninger av en villa med bærende vegger i rødt og døråpninger. Øverste plan viser forslag til åpning mellom dører, markert med sirkel og stiplet linje.
  • Plantegning med to rom på øverste plan, en streket vegg markerer området mellom to dører som vurderes fjernet for bredere åpning uten dør.
  • Plantegning av et rom med en L-formet blå bakgrunn og hvit åpning i midten, viser muligens området for en døråpning.
BirgitS
Det blir jo gjetning, men jeg tror at det mellom dørene går en søyle som bærer opp bjelkene over dørene. Derimot går det jo an å engasjere en byggekonstruktør, som kan beregne en ny kraftigere bjelke over åpningen og nye kraftigere søyler på hver sin side av den.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.