Hei, jeg skulle trenge litt tips fra noen som kan betong og balkonger... Finstøpen på balkongen var sprukket, og jeg bestemte meg for å sette bort jobben med å pigge bort den gamle og støpe ny. Bilder finnes i min forrige tråd i dette emnet. Firma kom, og det var tydeligvis tak/tjærepappen mellom underplaten og finstøpen som hadde løsnet. /Hvordan platen er festet vet jeg faktisk ikke, det er jo en platekant mellom som jeg ser det? Jernbjelkene inn gjennom teglveggen ble kontrollert, slipt og malt. 1 strøk med hammerlakk/er det nok?

De primet og støpte ny finstøp direkte på bunnplaten uten tettesjikt. Det ble en del små sprekker samt et bakfall + ingen kant mot husfasaden. Dette ble utbedret ved at de støpte på et lag til, nå med kant og fall. Ifølge firmaet skulle det med denne betongen ikke være nødvendig med tettesjikt eller ettervanning til tross for ca. 25° dagtemp. De forsto ikke hvorfor sprekkene oppsto..

Så til mitt spørsmål. Hva er akseptabelt? Jeg trodde at tettesjikt imellom var et must? Vil ikke disse småsprekkene kunne bli like dype som de i den gamle finstøpen? Jeg trodde jeg skulle få et jevnt og fint balkonggulv, men det er mange ujevnheter og noen sprekker, synes også at man kanskje heller kunne ha brukt puss ved bjelkene enn fuge? /1. bilde primer, 2. etter første støp, resten siste støp. Bilde av balkongflate etter siste støp, med synlige ujevnheter og sprekker i betongoverflaten samt en murkant i forgrunnen. Bilde av en balkong med ujevn betongoverflate og tydelige små sprekker. Murfasade og vindu er delvis synlige. Sprukken betongoverflate på balkong ved teglsteinsvegg, med ujevn finish og små sprekker, like ved en døråpning. Ujevnt betonggulv ved murvegg med sikringskant, synlige små partikler og tegn på tidligere sprekkreparasjoner. Betonggulv på balkongen med flere småsprikker og ujevnheter, nær hjørne av bygning. Rester av støv og betongrester er synlige på overflaten. Sprukket betongoverflate på balkong ved siden av murvegg med synlige sprekker og ujevnheter etter første støp. Rød teglsteinsvegg med grå betongkant og sprekker nær en balkong. Synlige skader og ujevnheter i betongen, med noe tettingsmasse påført. Rød murstein med hvitt tetningsmiddel brukt i en sprekke nær en svart metallkant. Underlaget ser grovt og ujevnt ut.

Det der ser ut som det ikke har gått rett til, helt klart for mange sprekker.

Lika så tetningsmassen mot teglverket ser ut som en katastrofe.

MrJay
Ett ord - uvitenhet.

H HSP skrev:
Det der ser ut som det ikke har gått riktig for seg, helt klart for mye sprekker.

like så tetningsmassen mot tegl ser ut som en katastrofe.
Akkurat, til tross for at det er gjort av et firma som bygger hus! Kan det fjernes og gjøres om uten å skade bunnplaten nå når de har primet imellom?

J Joselifine skrev:
Precis, tross att det er gjort av et selskap som bygger hus! Kan det fjernes og gjøres på nytt uten å skade bunnplaten nå som de har primet imellom?
Det ser ut som om platen imellom er en overmalt kobberplate. Kan det virkelig være riktig å prime på platen og legge finsatsen uten tetningslag over, noen som vet? Tenker at deres nødløsning nå kan bli epoxy, men føles jo ikke bra med reparasjon på reparasjon...?

J Joselifine skrev:
Det ser ut som om plata imellom er en overmalt kobberplate. Kan det virkelig være riktig å prime på plata og legge finsatsen uten tettesjikt oppå, noen som vet? Tenker at deres nødløsning nå kan bli epoxy, men føles jo ikke bra med reparasjon på reparasjon...?
Litt info for de med lignende problem. Tydeligvis trengs ikke tettesjikt imellom. Sprekkene i betongen gjør tydeligvis ikke noe om man/ som firmaet jeg brukte/legger et toppsjikt oppå med for eksempel epoxy, men også klinker mm. Den stygge fugen ved bjelkene inn mot fasaden er tydeligvis bedre enn puss - men det går jo å gjøre penere fuging så klart...

Setter en 5-kroning på at den der extrastøpningen over den gamle vil kalve av når det der blir vått og deretter fryser til vinteren.

I InsidersUnited skrev:
Setter en 5-krone på at den der ekstra-gjutningen over den gamle kommer til å kalve av seg når det der blir vått og så fryser til vinteren.
Hva hadde du anbefalt som tiltak, nå når det har blitt slik?

J Joselifine skrev:
Hva ville du anbefalt som tiltak, nå når det har blitt sånn?
At du får en skriftlig garanti fra den som gjorde jobben. Så venter du.

Det er vanskelig å få sammen to forskjellige støpninger som holder når de blir fuktige og fryser. Spesielt hvis man har bakfall.

• Liker
Joselifine
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
At du får en skriftlig garanti av den som gjorde jobben. Så venter du.

Det er vanskelig å få sammen to forskjellige støpninger som holder når de blir fuktige og fryser. Spesielt hvis man har bakfall.
Det høres klokt ut. Etter 2. støpning er i alle fall fallet ok. Hva kan man be om for tid/holdbarhet i et slikt sertifikat?

Så lang tid du kan) Du har allerede en garanti om du har betalt hvitt på faktura. Men å klargjøre og få håndverkeren til å bekrefte gjennom en enkel e-postsamtale (som du lagrer) hva som skal gjøres om den øverste kaken løsner er enklere NÅ når alt er fint, enn SEN når det ikke ser bra ut. =)

Forhåpentligvis trenger du ikke bruke den (y)

I InsidersUnited skrev:
Så lang tid du kan) Du har allerede en garanti om du har betalt hvitt på faktura. Men å klargjøre og få håndverkeren til å bekrefte gjennom en enkel emailkonversasjon (som du lagrer) hva som skal gjøres om den øverste kaken slipper er enklere NÅ når alt er fint, enn SÅ når det ikke ser bra ut. =)

Forhåpentligvis trenger du ikke bruke den (y)
Bra plan! Tusen takk!

Venter fortsatt på at de skal komme og legge epoksy. Det bør jo ikke regne, men går det an å legge på selv om det er kaldt ute? Byggfirmaet påstod at ingen membran var nødvendig mellom finsats og nedre balkonggulv over platen, er det noen som vet om dette stemmer? Kanskje blir det allikevel ok nå som jeg får en membran av epoksy øverst (selv om jeg selvfølgelig hadde ønsket et gulv uten sprekker i). Bilde av en balkong underside med misfarging og en bølgeblikkplate på siden, festet til en teglsteinsvegg med en parabolantenne til venstre. Passer også på å spørre hva jeg kan gjøre med undersiden av balkongen for å pynte den opp. Pusse male/ isåfall med hvilken type maling?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.