Pusset grunnmuren nå i to omganger. Gikk over med filting i går, og det ble vel et helt greit resultat.

Ser dog i dag at det er noen småting som ikke er helt 100. Skulle vel kunne leve med det, men spørsmålet er om man kan gå over overflaten igjen med noe finpuss uten å måtte legge på 3mm overalt! Risikoen er jo at det bare blir samme resultat igjen, så om så er tilfelle, hopper jeg nok over det og nøyer meg.

For øvrig pusset med C-bruk 0-3 bruk som ifølge anvisning har minste pusstykkelse 3mm.

Synes også det var ganske håpløst å filte og få det så jevnt og pent som man ser på YouTube :) Det dukker jo opp et lite korn nå og da som "river opp" den fine overflaten.

Du har for lite bruk på for den ballasten, da ruller kornene mot underlaget og det blir såkalte roser. 0-3 betyr at kornene er opp til 3 mm så man må ha minst en cm på for å pusse ordentlig med så grovt bruk.
Siden du har kjørt c-bruk så kan du kjøpe en Weber 135 og dra på med stål for deretter å filte så blir det mye bedre.
C er dog for hydraulisk og svakt for å ha på en grunn men siden det allerede er gjort så er det bare å kjøre videre og håpe det holder.
Da holder sikkert en god stund uansett men med bruk så skal f.eks en god puss holde i minst 50 år så det kommer til å holde betydelig kortere enn det men kan likevel sitte opp til 20 år selv om det er "feil" bruk.

• Liker
Chompa og 1 annen
  • Laddar…
C er valgt fordi det er gammel puss bak (80-tall) og anbefalingen var da at det er tryggest å gå på C slik at man ikke legger på en sterkere... Uansett så er jo mørtelen på plass og om jeg må gjøre om dette momentet om 20 år så er det et senere problem...

Tilbake til "rosene" jeg har pusset 1 cm ganske nøyaktig så det avhenger ikke av at mørtelen er for tynn.
Jeg har filt overflaten som det er nå, men er det ok å gå på med Weberts 135a direkte på denne overflaten da? Det er ikke risiko for at det blir for tynt lag på enkelte steder?

Nei, den 135 er til for tynne påslag og egner seg godt til å dra på, og den er veldig lett å filte. Angående å filte, prøv ikke å dra sammen for store hull, da er det bedre du smører på en liten bit mur der du trenger det.
Så er det ganske viktig å være på det når det er akkurat riktig, hvis du filtrer for tidlig så følger det med filteret og det blir et vakuum mellom filter og vegg og den suger seg fast til veggen. Hvis du gjør det for sent når det nesten er hvitt, blir det blanke flekker og veldig ujevn overflate.

Når det er akkurat riktig dypper du filteret i vann i starten, så trenger du ikke vannet så mye mer enn å dra av murbruket litt nå og da.

Ok! Takk for verdifull info. Men det høres jo ikke helt lett ut det du beskriver dog... Kan du gi et humm om hvilken tid vi snakker om. Jeg har filtet etter ca 2t nå og det har føltes bra til å begynne med men merker at man "rekker igjen" det man pusset (går jo fortere å filte enn å pusse)

Hvis jeg forstår prosedyren riktig så:
1. Overflaten som den er er ok, filt 0-3 så jeg vanner bare
2. "dra på med stål" typ å "bredsparkle" veggen med webers 135
3. Vente (ifølge min gisning) 2t og begynne å filte

Vil bare være litt overtydelig siden det er et sånt jækla jobb så man vil jo ikke gjøre feil..

Vann før, men ikke rett før, sprut alt og gå og bland mørtel så er det bra når det er klart.
Det vil tørke raskere nå, men det høres ut som du har kontroll på det.
En slik en er et stål, men vil du ikke kjøpe, går det an å sparkle også, men det er mer slitsomt siden en sparkel ikke kan holde like mye mørtel samtidig.
https://www.google.com/search?q=glä...Ag&biw=360&bih=616&dpr=2#imgrc=4OKAjFobxEH_NM

En slik har jeg, så det er rolig :)

Litt nervøs bare for at den nå relativt fine pussen blir dårligere. Man skal jo ikke flytte den når man filser så er det ikke risiko for at man ikke får det helt plant.

Når jeg la på det siste laget satte jeg trelister for å få et rett og fint "plan" men det høres ikke ut som jeg skal gjøre det nå uten bare la finpussen følge underlaget og fylle i der skavanker på noen enkelte mm

Men legger du på dette på "frihånd" eller bør man sette en type 2mm list å dra av mot... føles jo nærmest umulig i og for seg så jeg får vel rett og slett teste.

Ingen list bare dra på det, er underlaget rett med lister blir dette det samme.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.