Hei,

jeg er fra Tyskland og vi bygger her i Sverige. Min svenske er dessverre ikke så bra ennå.

Vi holder på å legge gipsskiver i huset, og ved tilkoblingen mellom innertaket og veggene tenkte jeg å bruke en "separeringsteip" som jeg kjenner til fra Tyskland. Men en slik teip kunne jeg ikke finne, jeg vet ikke betegnelsen på svensk. Eller bruker man en slik teip rett og slett ikke her?

Knauf Trenn-Fix

Den tyske beskrivelsen oversetter Google som:

"Knauf Trenn-Fix er en 65 mm bred spesialpapirrems for komponentseparasjon, som effektivt unngår den typiske skyggede sprekkdannelsen ved komponenttilkoblinger. Knauf Trenn-Fix brukes som separeringsremse for tilkobling av gipsflater til faste komponenter, mellom gipsflater for å oppnå en sømløs avskiljning"

Takk på forhånd og hilsener!

R reik skrev:
sparkelremse/papirremse?

[lenke]

eller skal den være forlimt?
Nei, det er jo for sparkling av skjøter, det er ikke det jeg mener...

Steg-for-steg guide for innerhjørnesparkling: montering av profil, klebing, sparkling og fjerning av overskytende tape.
Ser ut til å brukes ved innvendig hjørnesparkling og man deretter skjærer rent.. Hmm, bruker latexfog selv i slik arbeidsmoment.

• Liker
Flomi
  • Laddar…
Finnes masse med bra byggematerialer utenlands men de får aldri fotfeste her for norske snekkere er best og gjør som de alltid har gjort. Vi gjør rett og alle andre feil typ............

• Trist
  • Liker
Fred vom Jupiter og 1 annen
  • Laddar…
A anis16 skrev:
[bilde]
Ser ut til å brukes ved innerhjørnssparkling og man deretter skjærer rent..
Akkurat!

S Stefan1972 skrev:
Det finnes mange gode byggematerialer i utlandet, men de slår aldri rot her fordi norske snekkere er best og gjør som de alltid har gjort. Vi gjør riktig og alle andre feil typ............
Men det er jo det samme i Tyskland at håndverk er veldig tradisjonelt. Jeg spurte en tysk snekker som ble utdannet for 20 år siden, og han kjente heller ikke til den der tapen. Og mange nye oppfinnelser hjelper bare byggemarkeder å tjene mer penger....

Men den der "Trenn-Fix" er virkelig en god sak!

Jo mer jeg ser på instruksjonene jo mindre forstår jeg tapens funksjon: den møter ikke gipsplaten som kommer inn 90 grader (står 5mm), så sparkles gapet og deretter skjærer man rent/bort tapen. Hva er funksjonen til tapen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.