4.645 lest ·
8 svar
5k lest
8 svar
Finn regel for feste av vindusbrett på nye vinduer med bredere foring
Har nettopp fått nye vinduer montert som har bredere foringer enn de eldre. Det gjør at jeg mistenker at lekten som vinduskarmens konsoll tidligere var festet i nå er bak foringen. Merkene som vises på bildet er altså ikke der konsollen er skrudd inn, men der selve støttedelen lå mot (den type konsoll).
Hvordan ville dere gjort det? Festet konsollen gjennom foringen eller finnes det en annen åpenbar løsning?
Hvordan ville dere gjort det? Festet konsollen gjennom foringen eller finnes det en annen åpenbar løsning?
Det virker å være gips og jeg har høyst amatørmessig banket for å se om jeg kan finne stendere, men kan bare tydelig identifisere de som går loddrett på siden av vinduet. Derimot så trenger konsollene å sitte tettere hverandre ca 40-50 cm. Skal holde opp en ganske tung steinplate.H håbbe1961 skrev:
Du har en liggende regel som vinduskarmen hviler på du får skruve i den eller i vinduskarmen ev. Får du løsne kledningen så du kommer riktig o ikke havner i sprekken mellom karm o regel at bare skru i kledningen uten noe bak holder ikke
Ja, presis. Der karmen sitter nå var der konsollen var plassert i veggen før så ganske sikker på at den liggende regelen er akkurat der under.Bo arnold skrev:
Føles som en smidig løsning om den funker! Du mener at jeg da skulle feste bordet i de loddrette lektene på siden av vinduet og så bør bordet holde for å sette opp konsollene i? Da antar jeg at skruen først går gjennom bordet men så også inn i gipsen. Ellers trengs det et ganske tykt bord. Eller må bordet tilsvare konsollskruens lengde? Beklager kanskje selvfølgelige spørsmål for mange - men ikke for meg! Lærer meg dogH håbbe1961 skrev:

Finnes masse andre konsoller som skrus fast med flere mindre enn en storCecEle skrev:
Føles som en smidig løsning om den fungerer! Du mener at jeg da skulle feste brettet i de loddrette reglene på siden av vinduet og så bør brettet holde for å sette opp konsollene i? Da antar jeg at skruen først går gjennom brettet men så også inn i gipsen. Ellers trengs et ganske tykt brett. Eller må brettet tilsvare konsollskruens lengde?
Beklager for kanskje selvfølgelige spørsmål for mange - men ikke for meg! Jeg lærer dog![]()
Klikk her for å svare