Har et "problem" jeg ikke riktig får kontroll på...

Må feste inn våpenskapet i "Stamme" av huset = regel i vegg eller gulv....

Brukte regeldetektor der jeg har tenkt å ha det, men får ingen konsekvente resultater...ulike resultater på forskjellige høyder...

Rommet er dessuten delt (uklart hvordan / når / i hvilket moment / hvilken vegg som kom først, hvor man har utgått fra osv.) så vanskelig å få ut et mål for å finne avstand mellom regler på....

Så vet ikke hvordan jeg skal gjøre for å finne reglen...

Alternativet er å sette den i gulvet...men jeg har jo ingen anelse om hvordan gulvet er under. Bør være betongplate under tregulvet, men hvor langt ned?

Fant riktignok hullet der de har tatt prøver for å sjekke fukt osv...men det er i rommet ved siden av, der gulvet er litt høyere... (tidligere garasje), se bilde.
Hul i tregulv som viser lag med materiale, inkludert isolasjon og plast. Sirkulært utsnitt gir innsyn til underliggende struktur.

Hvordan skal jeg gjøre for å finne riktig metode for å feste skapet?

/Jocce

K
Nei du må ikke feste skapet i stamme. Du kan gjøre det eller legge inn/på vekt så det kommer opp over 150kg.
Et vanlig alternativ er at man støper en betongplate og setter skapet på, og fester skapet i den.

Anbefaler dog å feste i veggen uansett, for mange av de mindre skapene blir litt framtunge når døren er åpen. Men da duger ofte bare feste i "vanlig" vegg, typ treskrue i osb eller gipsekspander, siden den kraften som trengs for mothold da ikke er særlig stor.

Med en brukbar magnet pleier jeg å finne skruer som gipsplatene er skrudd med. De sitter jo oftest i stenderne. Jeg går nå ut ifra at jeg tolker bildet som at det er et nokså moderne hus og ikke f.eks. plankestamme.

• Liker
multix og 1 annen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nei du må ikke feste skapet i stamme. Du kan gjøre det eller legge inn/på vekt så det kommer opp over 150kg.
Et vanlig alternativ er at man støper en betongplate og setter skapet på, og fester skapet i den.

Anbefaler dog å feste i veggen uansett, for mange av de mindre skapene blir litt framtunge når døren er åpen. Men da duger ofte bare feste i "vanlig" vegg, type treskrue i osb eller gipseksander, siden den kraft som trengs for mothold da ikke er særlig stor.
Vil bolte det uansett...

/Jocce

• Liker
multix
  • Laddar…
K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vil bolte fast det uansett...

/Jocce
Jo akkurat det jeg også skrev, at du vil feste det så det ikke faller over.. Men du må fortsatt ikke, som du gir uttrykk for.

Om ingenting annet fungerer, ville jeg vært fristet til å sage hull i veggen (gips?) og se hva som finnes bak, både for skapets skyld og rent generelt. og deretter enten bare reparere hullet eller sette inn stendere hvis det trengs.

en mulighet er å løsne gulvlisten da pleier man å kunne se skjøtene på gipsen

• Liker
multix og 1 annen
  • Laddar…
Er det osb+ gips pleier jeg bare å banke med en hammer langsmed veggen og lytte etter når lyden blir "stummere". Men er det en litt finere vegg som man er redd for, pleier det å gå utmerket å ta ned gulv/taklist og se etter skjøter.

Slå av lyset i rommet og ta en lommelampe og legg den mot veggen så du får slepelys, da pleier man å kunne se plateskjøter og også visse skruer som er skrudd midt i platen.

• Liker
multix
  • Laddar…
Jeg ringte Polisen og de sa at safen må være festet slik at den ikke enkelt kan flyttes, men det finnes ingen regel for hvordan—bare sørg for at den er stabil og sikker.

K
A Awareonwi skrev:
I called Polisen and they said the safe needs to be attached so it can't be easily moved, but there's no rule on how—just make sure it’s stable and secure.
Nei igjen så må det ikke. Kommer helt an på hvilket skap! Veier skapet over 150 kg trengs det ikke. Veier det mindre kan man feste i vegg, i gulv eller gjøre skapet tyngre ved å øke vekten.

A Awareonwi skrev:
I called Polisen and they said the safe needs to be attached so it can't be easily moved, but there's no rule on how—just make sure it’s stable and secure.
Årets trådlyft ? ;)

Problemet er, akkurat som med nøkkelen for skapet, at den ikke skal være tilgjengelig for tyvene. Du kan gjemme den så godt du vil, men finner de den har den ikke vært tilstrekkelig gjemt.
Akkurat som skapet, har de flyttet skapet ligger lisensene dårlig til... men det vet man ikke før i ettertid.

Angående nøkkel valgte jeg kodelås og med skapet ble det en kombo av å veie det ned og bolte det fast...

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Årets trådlyft ? ;)

Problemet er, akkurat som med nøkkelen for skapet, at den ikke skal være tilgjengelig for tyvene. Du kan gjemme den så godt du vil, men finner de den har den ikke vært godt nok gjemt.
Akkurat som skapet, har de flyttet skapet ligger lisensene dårlig til...men det vet man ikke før etterpå.

Når det gjelder nøkkel valgte jeg kode og med skapet ble det en kombinasjon av å veie det ned og bolte det fast...

/Jocce
Jeg har 154kg skap med kodelås. Perfekt med litt større skap om man har plass til det.

Jeg hadde det samme problemet da jeg flyttet inn i et hus med lette vegger. Jeg endte opp med å bruke kjemiske ankre i betonggulvet i stedet. Hvis du fortsatt prøver å finne den beste løsningen, kan du sjekke ut https://www.libertysafe.com/collections/home-safes — de har god info og alternativer som kanskje kan spare deg for tid og gjetting.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.