Trappen er en av skamplettene i huset mitt og trenger virkelig en oppfriskning :o

Det er en furu trapp med nålefilt teppe på trinnene, og jeg har hele tiden vært innstilt på å kjøpe et trappefornyelsessett. Men inspirert av at andre har bygget med eget laminat begynner jeg å vurdere den varianten selv...

Forhåpningen er at jeg da kunne få en trapp i samme farge/laminat som resten av underetasjen. Men nå min vurdering. Jeg har et Alloc gulv og på dette sitter et "silentsystem" når man kjøper det, altså en form for "skumplast" fabrikk-limt på undersiden av laminatet. Tror dere at man kan lime det i trappen? Er redd at det sitter som fjell og typ umulig å få av før man skal lime fast i trappen. Tror dere det kunne gå å lime "silentsystemunderlaget" mot trinnet eller er det som å be om problemer...? :eek:
 
Ditt laminatgulv på nedeetasjen er vel veldig likt andre lignende fra øvrige produsenter og byggevareforhandlere.
Så det kanskje ikke synes noen forskjell med et par pakker fra et annet sortiment,
som ikke har plasten på undersiden.
Jeg mener, eik er eik, osv :)
 
Dobbelsidig tape?

Så synes jeg at en trapp er en trapp, og et gulv er et gulv. En trapp kan godt avvike i utførelse mot gulv uten at det ser stygt eller rart ut.

En annen aspekt er kantene (trappenesene). Et flytende (og sviktende på grunn av underlagsfoam) gulv er vanskelig (umulig?) å få pene og praktiske kanter på. Uten kanter er det stor risiko for flising/splitting, noe som er trist siden det ikke går an å reparere flytende laminatgulv.
 
Nei, å finne et annet laminat som stemmer i fargen kan nok bli litt vanskelig. Jeg har jo nemlig det absolutt peneste :D og enten vil jeg ha akkurat det samme eller så noe helt avvikende (som blir tilfellet om jeg bruker et renoveringssett).

Når det gjelder trappenesene tenkte jeg at man kunne sette en slags metallist der.
 
Hei J.A, først og fremst gratulerer med å ha kjøpt et fantastisk fint gulv til underetasjen, Alloc (nå BerryAlloc) imponerer alltid med kvalitet.

Derimot å lime dette gulvet direkte på trappen med trappematten på gulvet - ingen god idé.

Du vil ha faste trinn som sitter godt - det vil ikke gjøre dette med denne fremgangsmåten.

Jeg vil også løfte frem en viktig aspekt, du er ikke alene om å ville ha trappetrinnene i samme utførelse som gulvet.
Jeg møter kunder daglig som ønsker dette, jeg sier alltid det samme til dem når de vil slakte en fin gammel trapp:

Dette er en moderne "trend", når du vil bytte gulv, hva gjør du da? Har du limt på et laminatgulv med et monteringslim og ønsker å endre utseendet enda en gang - da har du et problem, et stort problem.

Jeg gir alltid rådet å tenke nøye gjennom om de vil gjøre dette.

Dessuten, setter du et laminatgulv som plansteg, ja da har du ingenting som beskytter den følsomme siden av gulvet som vil bli blottlagt på hvert trinn, med andre ord - du vil trenge en trappenese på hvert trinn (koster penger, kanskje ikke så pent?)

Kan jeg spørre hvorfor du ikke renoverer den eksisterende trappen og fjerner nålefiltmatte osv. om det skulle være ønskelig??
 
Har ikke hittil sett noen trapp som er fikset med laminat som ser bra ut.
 
Stefan N skrev:
Har ikke hittil sett noen trapp som er fikset med laminat som ser bra ut.
Jeg ville ha en litt finere tilnærming men ja, jeg har sett en eneste faktisk...som var håndverksmessig bra gjort. Men sluttfinishen blir fortsatt ikke bra synes jeg ..
 
Jeg grubler frem og tilbake, og etter å ha sett bilder av noen pent renoverte trapper - MED nålefiltteppe - begynner jeg nå også å tenke på det alternativet. Teppet har jo faktisk den fordelen at det er ganske koselig å gå på og absolutt sklisikkert.

Men hvor himla slitsomt pleier det å være å rive bort det gamle teppet? :x
 
Jadu, det er veldig mange som kommer og si at det er kjempejobbigt.

Kjempeenkelt er det, sier jeg.

Litt sliping bare i stort sett.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.