Hei!
Holder på å fikse et nytt kjøkken i huset og tok ned de gamle flisene.
Ikke helt uventet fulgte deler av pussen med. Så mitt spørsmål
er om noen har noen tips på hvilken puss man skal bruke for å
gjenopprette veggen igjen?
Kommer til å ha laminat som sprutbeskyttelse senere. Men vil jo få en noenlunde glatt vegg bak.
Huset er bygd i 51 med murede innvendige vegger av slaggplater med puss på.
//martin
Holder på å fikse et nytt kjøkken i huset og tok ned de gamle flisene.
Ikke helt uventet fulgte deler av pussen med. Så mitt spørsmål
er om noen har noen tips på hvilken puss man skal bruke for å
gjenopprette veggen igjen?
Kommer til å ha laminat som sprutbeskyttelse senere. Men vil jo få en noenlunde glatt vegg bak.
Huset er bygd i 51 med murede innvendige vegger av slaggplater med puss på.
//martin
Er ingen ekspert, men hus fra -51: sikkert en puss med sement i. Er veggen smuldrende? Trolig holder det med KC-puss. Anbefaler å ikke bruke en mørtel som er sterkere enn det som er bak, det kan gi sprekker hvis huset beveger seg (kanskje ikke så sannsynlig/farlig hvis det er sementholdig puss fra starten) og (mer sannsynlig): hvis du skal fjerne/gjøre hull i ditt nye pusslag senere, kan det dra med seg deler av veggen bak (i henhold til prinsippet om at det svakeste leddet ryker).
Ah... hvilket som er svakest eller om de er likeverdige vet jeg ikke... hadde selv litt trøbbel sist jeg var og kjøpte, tror jeg klarte å finne ut svaret da, men har glemt det igjen. Men du kan nok bare spørre noen der de selger. Men kan du ikke bruke KC putsbruk? Det er kalkcement og relativt svakt.
KC-puss er en betegnelse for innholdet. Kalk og Sement. Den finnes så i 3 forskjellige klasser A, B og C. C er den svakeste av de tre.
"Pussmørtel C" eller "Mur- og pussmørtel C" har samme styrke, men skiller seg sannsynligvis i ballaststørrelse der mur vanligvis ligger på 0-2 og puss på 0-1. Så finnes det alltid spesialtilfeller av alt, men det går vi ikke inn på. Generelt når man snakker om C-mørtel mener man et KC-C altså en KalkSementmørtel i fasthetsklasse C. Det finnes også muresement, men det er overkurs og ikke noe vi nevner for øyeblikket.
Et hus fra -51 er vanskelig å vurdere og særlig med så lite informasjon som hittil har kommet frem. Gjør vurderingen selv ved å teste nedenfor:
Om du tar en bit av pussen i hånden din. Kan du smuldre den? Hvis ja = Luftkalkmørtel (Klasse E) Hvis nei gå til neste steg.
Kan du ripe i den med en grov spiker og det blir merker? Hvis ja = Hydraulisk kalkmørtel (Klasse D) Hvis nei gå til neste steg.
Ingen merker ved risting = KC-C
Personlig tror jeg at du lander på Klasse E, Luftkalkmørtelen, men det kan du bare selv svare på. Gjør du det, skal du IKKE ha noe med sement i.
"Pussmørtel C" eller "Mur- og pussmørtel C" har samme styrke, men skiller seg sannsynligvis i ballaststørrelse der mur vanligvis ligger på 0-2 og puss på 0-1. Så finnes det alltid spesialtilfeller av alt, men det går vi ikke inn på. Generelt når man snakker om C-mørtel mener man et KC-C altså en KalkSementmørtel i fasthetsklasse C. Det finnes også muresement, men det er overkurs og ikke noe vi nevner for øyeblikket.
Et hus fra -51 er vanskelig å vurdere og særlig med så lite informasjon som hittil har kommet frem. Gjør vurderingen selv ved å teste nedenfor:
Om du tar en bit av pussen i hånden din. Kan du smuldre den? Hvis ja = Luftkalkmørtel (Klasse E) Hvis nei gå til neste steg.
Kan du ripe i den med en grov spiker og det blir merker? Hvis ja = Hydraulisk kalkmørtel (Klasse D) Hvis nei gå til neste steg.
Ingen merker ved risting = KC-C
Personlig tror jeg at du lander på Klasse E, Luftkalkmørtelen, men det kan du bare selv svare på. Gjør du det, skal du IKKE ha noe med sement i.
Klikk her for å svare