Hei. Holder på med å bygge gulv i et attefallshus, og har i dag startet med bjelkelaget. Har skrudd planker flatt på gulvbjelkene på undersiden, og lagt ned fibercementplater i alle rommene som hviler på plankene.
Men spørsmålet er om skjøtene mellom platene bare kan tettes med tape, eller en ekstra platebit bare over, eller om man må legge bjelker under alle skjøtene som plateendene hviler på? Har noen andre her lagt bjelkelag av fibercementplater, og hvordan gjorde dere i så fall?

Jeg holder på med det samme og la en streng med fugemasse før jeg skjøt sammen platene. Men vurderer å legge noe mer over skjøtene. Tape eller biter av den takpapp jeg har liggende.

På Byggmax står følgende om deres fibersementplate: Platenes horisontale skjøter bør dekkes med fugebånd for å beskytte kanter/konstruksjonen fra fuktinntrenging. Alternativt kan plateskjøten tettes med fugemasse.

Beklager om jeg låner tråden nå! Kommer du til å legge noen form for vindsperre i rommene før isolasjonen for å hindre evt. trekk i konstruksjonen?
Hvis noen leser dette og kan råde (oss), ville det fungere med Bison vindsperre i reisverket oppå bjelkelaget av fibersement, med glatt side ned, og så etter å ha lagt inn isolasjonen, legge Bison igjen med den glatte siden opp? Da burde det beskytte isolasjonen fra fukt ovenfra i det minste før gulvet er lagt, og likeså fukt/trekk nedenfra. Er det noen risiko med å gjøre det slik?

Går utmerket å låne tråden, bare hyggelig.
Jeg tenkte ikke å legge noe ekstra vindskjerm, fiberskivene skal nok være tette nok som det er. Derimot tenkte jeg å tette alle hjørner nøye etter å ha skrudd fast alle skivene. Muligens drar jeg også en streng fugemasse på alle langsgående kanter, alternativt litt fugeskum.

Den platens sekundære formål er å holde gnagere borte fra isolasjonen, så har dere større glipper så lapp med enten samme plate eller list. Fuge tror jeg ikke stopper en mus som leter etter hus ;)

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jeg gjør likt, fuger i hjørner og kanter. Skulle finnes noen fug med metallspån i som musene ikke liker.....

Noen som har tanker om vindbeskyttelsen på trossbotnen og over isoleringen som jeg beskrev?

• Liker
cope
  • Laddar…
Er platene dine tette, synes jeg ikke vindskjermingen har noen funksjon i det hele tatt.

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
I vårt hus bygd i 1960 ligger fibercementplatene (Eternit) overlappet 10cm i hver skjøt, og der har ingen mus kommet inn.

Nei ekstra vindbeskyttelse bør være unødvendig, muligens hvis huset står på en ubeskyttet klippe ved havet, ellers ser jeg ingen større mening med det. Jeg hadde en spalte mellom et hus og en tilbygging, spalten var ca 30 mm bred og 220 mm dyp. Der la jeg en streng fugeskum i bunnen som fikk herde. La så pukk 4-6 på det, og deretter fugeskum hele veien opp. Musene har ikke en sjanse til å komme inn der!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.