Hei alle sammen
Jeg har kjøpt en 50 tommers TV som veier ca. 35 kg
Jeg har tenkt å henge TV-en i et hjørne. Den ene veggen er av betong, og den andre veggen er av gips.
Spørsmålet mitt, om jeg lager en hjemmelaget feste og fester fire skruer i betongen og fire i gipsen, tror dere at det vil fungere?
Jeg kommer til å lage to fester. Formen på disse vil være som en trekant. I hver trekant vil det festes fire skruer. To i betongen og to i gipsen.
Hva tror dere om det? Vil veggene tåle belastningen?
TV-en har en bredde på 126 cm.
Takk for hjelpen på forhånd.
Jeg har kjøpt en 50 tommers TV som veier ca. 35 kg
Jeg har tenkt å henge TV-en i et hjørne. Den ene veggen er av betong, og den andre veggen er av gips.
Spørsmålet mitt, om jeg lager en hjemmelaget feste og fester fire skruer i betongen og fire i gipsen, tror dere at det vil fungere?
Jeg kommer til å lage to fester. Formen på disse vil være som en trekant. I hver trekant vil det festes fire skruer. To i betongen og to i gipsen.
Hva tror dere om det? Vil veggene tåle belastningen?
TV-en har en bredde på 126 cm.
Takk for hjelpen på forhånd.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 319 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.319 innlegg
4 Molly klarer uten problem vekten av din TV selv på enkelgips, med god margin. Beregn med ca 15-30 kg i vertikal lasteevne for hver Molly med sikkerhetsfaktor 3.
Nå vil det bli litt vektstangsvirkning hvis du skal ha TV-en i et hjørne med en arm ut til TV-en, så velg å bore og plugge i betongveggen. Du kan trolig henge hele slekten på et slikt feste hvis du har solide skruer og plugger.
Min 47" Samsung henger i 4 Molly med et feste som bygger litt vel mye ut fra veggen, men ellers fikk ikke kablene plass. Tåpelig konstruksjon med uttakene på baksiden i stedet for i en nedovervinklet uttak litt opp på baksiden. Den henger stabilt. Datteren min har hengt i den :wow: og det fungerte fint.
Nå vil det bli litt vektstangsvirkning hvis du skal ha TV-en i et hjørne med en arm ut til TV-en, så velg å bore og plugge i betongveggen. Du kan trolig henge hele slekten på et slikt feste hvis du har solide skruer og plugger.
Min 47" Samsung henger i 4 Molly med et feste som bygger litt vel mye ut fra veggen, men ellers fikk ikke kablene plass. Tåpelig konstruksjon med uttakene på baksiden i stedet for i en nedovervinklet uttak litt opp på baksiden. Den henger stabilt. Datteren min har hengt i den :wow: og det fungerte fint.
Man kan montere en større plate i betongen eller i gipsen eller både og. Så monterer man en ELEFANT i den.
Selv bruker jeg
http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...erbart/MediaMount-VGGFSTEWS330-50(115487,4313)
/// netonnet Media Mount veggfeste universal 30-50 tommer enkelledet arm
Hvis lenken ikke funker.
Som du kan vinkle pluss minus 90 grader! Hvorfor gjøre det vanskeligere?
Selv bruker jeg
http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...erbart/MediaMount-VGGFSTEWS330-50(115487,4313)
/// netonnet Media Mount veggfeste universal 30-50 tommer enkelledet arm
Hvis lenken ikke funker.
Som du kan vinkle pluss minus 90 grader! Hvorfor gjøre det vanskeligere?
Thomas59! Av nysgjerrighet, hvilken veggfeste har du? Jeg har litt det samme problemet som deg med alle tilkoblingene i TV-en bak i midten. Det har vist seg ikke å være helt lett å finne et veggfeste som fungerer!!! Har funnet dette nå som jeg håper og tror skal fungere.. Netonnet Universal Wall mount Tilt. Trenger egentlig ingen tiltfunksjon, men den bygger tydeligvis 10 cm ut fra veggen og da burde jeg klare meg.. Har sett at med visse veggfester følger det med distanser, men man har jo ingen anelse om hvilke..
Klikk her for å svare