Hjelp en nybliven huseier med tommelen midt i hånden! :)

Da jeg kom hjem fra jobb i dag oppdaget jeg at en radiator hadde løsnet fra veggen og nå lå på gulvet. Radiatoren satt fast i to skinner, og det var disse skinnene som hadde løsnet. Hver skinne var festet med to mollyplugger, men tydeligvis har dette ikke vært tilstrekkelig. Radiatoren har vært montert på en gipsvegg som er ca 50 cm høy (over veggen er det balkongvinduer). Jeg har banket på gipsveggen, men ikke klart å kjenne/høre noen stendere. Jeg har nå et par spørsmål. Er det dårligere "styrke" i en liten/lav gipsvegg, og kan dette være grunnen til at det ikke fungerte med mollyplugger? Kan noen anbefale en alternativ metode? Ville det fungere å feste et par horisontale stendere på veggen (med mollyplugger i gipsveggen) og deretter feste radiatoren/skinnene på stenderne?

Du skriver ingenting om hvor stort elementet er, men en mollyplugg i gips skal kunne håndtere ca 15 kg så med to plugger skal du klare 30.
Det burde med andre ord fungere.
Var de virkelig helt utvidet så du nå har 2 stk 5cm hull eller hvordan ser det ut?

mats_o skrev:
Du skriver ingenting om hvor stort elementet er, men en mollyplugg i gips skal kunne håndtere ca 15 kg, så med to plugger skal du klare 30.
Det burde med andre ord fungere.
Var de virkelig helt utfoldet så du nå har 2 stk 5 cm hull eller hvordan ser det ut?
Dessuten er det 2x2 skruer. Jeg har hengt opp et par av mine elementer slik – fungerer bra. Men sørg for å kjøpe de feteste mollypluggene du kan finne, eller bruk alligatorplugg som skal være like bra.

Jøss! :O

Det ser jo ut som om mollypluggene har vært ordentlig ekspandert så det burde holdt. Hva veier elementet omtrent? Nå er imidlertid platen svekket så jeg er usikker på om det går bra med molly igjen. Derimot kan du kanskje finne noen stendere istedenfor? Det bør være en stender på den ene siden av eltilkoblingen, og har du litt flaks så finnes det en stender på hver side om den 60 cm ut. Elementkonsollene blir da ikke helt symmetrisk plassert, men elementet faller ikke ned i hvert fall. :) Hvis du ikke har en stendersøker kan du banke på veggen for å høre hvor stenderne finnes. Når du tror du har funnet det ut, kan du prøvebore med et lite bor for å se om det kommer trespon.

Ojojoj!
De har ikke brukt store nok Mollyplugg!
Men jeg ville ha lett etter et par stendere for å feste jernene i. Tenk om det der skjer midt på vinteren og elementet fyrer på for fullt, liggende på tregulvet og du er på skiferie... ja, du forstår hvor jeg vil komme?!

Mvh
Thomas

• Liker
Osg
  • Laddar…
Alternativt kan du lage et høyt hull (som du nesten har nå i tapeten), og skyve inn en "plywoodplate" bak og sentrere bak hullet og feste med treskruer gjennom gipsen på hver side. Deretter fester du jernene gjennom gips og inn i treplaten med treskruer.
Litt mer arbeid klart. Håper du forstår hva jeg mener?

Mvh
Thomas

Nå når gipsen allerede er revet, ville jeg revet bort gipsen slik at man kan sette opp regler for å skru elementet i, og deretter legge på en ny gipsplate.

Swappe skrev:
Ojojoj!
De har ikke brukt store nok Mollyplugg!
Men jeg ville ha funnet et par stendere for å feste jernene i. Tenk om det der skjer midt på vinteren og elementet fyrer på for fullt, liggende på tregulvet og du er på skitur... ja, du skjønner hvor jeg vil komme?!

Mvh
Thomas
Derfor sitter det litt overopphetingsvern og lignende i dem :)

mats_o skrev:
Derfor det sitter litt overopphetingsvern og lignende i dem :)
Har vært med om overopphetingsvern som etter et "smell" i gulvet eller fått et støt på termostaten, helt sluttet å fungere...

Element kan bli ganske varme også uten at de løser ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.