Vi holder på med en utvidelse av et enetasjes hus med kjeller og skal ta opp et hull i ytterveggen på 3,6 meter. Tegningen stemmer ikke helt da hullet skal være like stort som tilbygget er, men dimensjoneringen, som en konstruktør har gjort, er basert på riktig lengde. Bjelken blir limtre 115*315 og søylene 115*115. Konstruktøren antok at kjellerveggen er laget av betong, men den viser seg å være laget av betonghullstein, 230mm. Tror dere kjellerveggen tåler lasten fra søylene eller trenger kjellerveggen forsterkning på en eller annen måte? En tanke jeg har er å plassere søylene på syll som er 50*145 for å spre punktlastene fra søylene, men ta bort 74*95 syllen for å redusere risikoen for inntrykning i liggende treverk. Høres det rimelig ut?

Jeg får ikke tak i konstruktøren nå og vil gjerne få til bjelken nå i juleferien, så takk for svar.

Byggtegning av enplanshus utvidelse med målinger og notater for limtrebjelker og betonghålsvegg, inkludert planløsninger og fasadevisning.

Byggetegning av et enfaset hus og kjeller, med detaljer om isolasjon, ventilasjon og materialdimensjoner for en tiltenkt utvidelse.

Sist redigert:
Uten å være konstruktør så synes jeg at en 230 mm betonghullsteinsmur bør klare lasten uten problem. Særlig da med trykkutjevnende syll. For den saks skyld så bør jo definitivt 74 x 95 syllen være igjen for å hjelpe til med fordelingen over en lengre/større flate.

Synes nok at dette er viktig å få helt riktig uten å ta sjanser, så vent til du har fått tak i konstruktøren.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.