Hei!
Vi tenkte å rive en bærende vegg og har dermed fått en konstruktør til å beregne bjelken og søylene som skal erstatte.
Nå sitter jeg og funderer på hvordan man, på "beste" måte, skal feste disse i hverandre? Har sjekket rundt på forumet og kommet fram til at skruing i vinkel eller noen form for forbindelse (typ skjøtplåt?) er det som gjelder.
Er det noen som har andre tips eller ideer rundt dette?

Og skal man så også feste bjelken mot takstolene med f.eks. vinkeljern?
Og søylene mot gulvet med samme løsning?

B
hvor skal pilarene være har du tenkt?
i hver ende bare eller på midten også?

Skjøtplåt på hver side funker jo fint om det er samme dimensjon

spock skrev:
Hei! Vi tenkte å rive en bærende vegg og har dermed fått en konstruktør til å beregne på bjelken og søylene som skal erstatte. Nå sitter jeg og funderer på hvordan man, på "beste" måte, skal feste disse i hverandre? Har sett rundt på forumet og kommet fram til at skruing i vinkel eller noen form for forband (typ skarvplate?) er det som gjelder. Er det noen som har andre tips eller ideer rundt dette?

Og skal man så også feste bjelken mot takstolene med f.eks. vinkeljern? Og søylene mot gulvet med samme løsning?
Dette med å skru bjelkene er litt lurt. Det er ikke skru som skru. Den løsningen som folk oftest har sett, og som fungerer er med spesielle WT-T dobbelgjenget skru fra sfs. Disse fungerer utmerket men kan ikke brukes hvordan som helst uten krever korrekt montasje for å gi bærighet. Å bare sette i et par overflødige terrassekru eller lignende har ikke så stor effekt, da kan man like gjerne la være. (Bærer rammen bare vertikalt så trenger man egentlig heller ingen innfesting ;) )

Det enkleste, om skjøten ikke er synlig, er dog som mats_o sier å spikre på plater.

Jeg hadde uansett tenkt å gipse inn rubbet senere, så det heller jo mot plater.
Det blir en søyle i hver ende av bjelken, der den ene står mot en yttervegg. Skal jeg vinkle disse fast mot gulvsponet? Tenker mest på den søylen som havner ute i rommet, så den står igjen etter evt. påkjøring av småbarn ;).
Og bør/skal man vinkle fast bjelken mot takstolene?

Og 'ja', bjelke og søyle er av samme dimensjon.

Sist redigert:
Hva er det under gulvsponplaten?

I nåværende situasjon: isolasjon. Men jeg hadde tenkt å kortle under med samme dimensjon som bjelkelaget. Så murer jeg opp med leca i grunnen og kiler disse stumt mot kortlingene.

Avhengig av hvor stor last det er på din søyle så er det kanskje en idé å la søylen passere ned gjennom bjelkelaget til lecan direkte. Tre bærer betydelig mindre last tvers fiberne.

Vinkeljern er en god løsning ellers. Dito mot takstolene.

Bruddlasten på pilarne skal ifølge beregningene ligge på 25,281 kN (115x115-pilar), men om dette er mye eller ikke vet jeg ikke...
Tror du at 170x40-bjelkelaget (har jeg for meg at det er) klarer det?

Spør konstruktøren.

Å sette en limtrestolpe på en liggende 40 (45?) regel føles imidlertid tvilsomt. Hvis støtten for denne deretter består av kiler, er anleggsflaten der meget liten.
Risikoen er at kortlingen deformeres, med følge at gulvspånplaten knekker.

Kan bare si meg enig med Krawk.

Iom at du trenger en limtrebjelke så snakker vi antagelig om en hel del tyngde. Den tyngden kommer med på søylene og det under søylene skal være sterkere enn søyle og bjelke ellers har du en risiko for at du får et problem der

Tanken var å legge sammen f.eks. 5 st kortlingar ved hver søyle så man får en samlet flate som er omtrent like stor som blokkene under, og også bredere enn selve søylen. Men det kanskje er på tide å tenke om?

Prinsippskisse, men balken kommer til å gå på tvers av bjelkelaget...

• Prinsippskisse av trekonstruksjon med bjelker lagt på tvers av etasjeskillet.
Jeg hadde iallefall kontrollert deformasjonene i kortlingene.
Også med tanke på kryp med forhøyet fuktighet siden undersiden av kortlingen ligger kaldt (?).

Det er ikke noe som vil få huset til å rase, men man risikerer nedbøying rundt søylen som blir vanskelig å reparere.

Ser ingen grunn til å ikke gå ned med søylen gjennom bjelkelaget. Da kan man dessuten låse den mot gulvbjelkene med en kortling på hver side.

Takk for synspunktene!
Jeg har tenkt om og tenker å ta ned søylene gjennom bjelkelaget. Men som du allerede nevner, hvordan blir det med kulde og litt fukt i krypkjelleren? Hvordan påvirkes limtreet av dette?

• Liker
tompalompas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.