18.858 lest ·
15 svar
19k lest
15 svar
Feste limtredrager + søyle
Hei!
Vi tenkte å rive en bærende vegg og har dermed fått en konstruktør til å beregne bjelken og søylene som skal erstatte.
Nå sitter jeg og funderer på hvordan man, på "beste" måte, skal feste disse i hverandre? Har sjekket rundt på forumet og kommet fram til at skruing i vinkel eller noen form for forbindelse (typ skjøtplåt?) er det som gjelder.
Er det noen som har andre tips eller ideer rundt dette?
Og skal man så også feste bjelken mot takstolene med f.eks. vinkeljern?
Og søylene mot gulvet med samme løsning?
Vi tenkte å rive en bærende vegg og har dermed fått en konstruktør til å beregne bjelken og søylene som skal erstatte.
Nå sitter jeg og funderer på hvordan man, på "beste" måte, skal feste disse i hverandre? Har sjekket rundt på forumet og kommet fram til at skruing i vinkel eller noen form for forbindelse (typ skjøtplåt?) er det som gjelder.
Er det noen som har andre tips eller ideer rundt dette?
Og skal man så også feste bjelken mot takstolene med f.eks. vinkeljern?
Og søylene mot gulvet med samme løsning?
Dette med å skru bjelkene er litt lurt. Det er ikke skru som skru. Den løsningen som folk oftest har sett, og som fungerer er med spesielle WT-T dobbelgjenget skru fra sfs. Disse fungerer utmerket men kan ikke brukes hvordan som helst uten krever korrekt montasje for å gi bærighet. Å bare sette i et par overflødige terrassekru eller lignende har ikke så stor effekt, da kan man like gjerne la være. (Bærer rammen bare vertikalt så trenger man egentlig heller ingen innfestingspock skrev:Hei! Vi tenkte å rive en bærende vegg og har dermed fått en konstruktør til å beregne på bjelken og søylene som skal erstatte. Nå sitter jeg og funderer på hvordan man, på "beste" måte, skal feste disse i hverandre? Har sett rundt på forumet og kommet fram til at skruing i vinkel eller noen form for forband (typ skarvplate?) er det som gjelder. Er det noen som har andre tips eller ideer rundt dette?
Og skal man så også feste bjelken mot takstolene med f.eks. vinkeljern? Og søylene mot gulvet med samme løsning?
Det enkleste, om skjøten ikke er synlig, er dog som mats_o sier å spikre på plater.
Jeg hadde uansett tenkt å gipse inn rubbet senere, så det heller jo mot plater.
Det blir en søyle i hver ende av bjelken, der den ene står mot en yttervegg. Skal jeg vinkle disse fast mot gulvsponet? Tenker mest på den søylen som havner ute i rommet, så den står igjen etter evt. påkjøring av småbarn
.
Og bør/skal man vinkle fast bjelken mot takstolene?
Og 'ja', bjelke og søyle er av samme dimensjon.
Det blir en søyle i hver ende av bjelken, der den ene står mot en yttervegg. Skal jeg vinkle disse fast mot gulvsponet? Tenker mest på den søylen som havner ute i rommet, så den står igjen etter evt. påkjøring av småbarn
Og bør/skal man vinkle fast bjelken mot takstolene?
Og 'ja', bjelke og søyle er av samme dimensjon.
Sist redigert:
Avhengig av hvor stor last det er på din søyle så er det kanskje en idé å la søylen passere ned gjennom bjelkelaget til lecan direkte. Tre bærer betydelig mindre last tvers fiberne.
Vinkeljern er en god løsning ellers. Dito mot takstolene.
Vinkeljern er en god løsning ellers. Dito mot takstolene.
Spør konstruktøren.
Å sette en limtrestolpe på en liggende 40 (45?) regel føles imidlertid tvilsomt. Hvis støtten for denne deretter består av kiler, er anleggsflaten der meget liten.
Risikoen er at kortlingen deformeres, med følge at gulvspånplaten knekker.
Å sette en limtrestolpe på en liggende 40 (45?) regel føles imidlertid tvilsomt. Hvis støtten for denne deretter består av kiler, er anleggsflaten der meget liten.
Risikoen er at kortlingen deformeres, med følge at gulvspånplaten knekker.
Kan bare si meg enig med Krawk.
Iom at du trenger en limtrebjelke så snakker vi antagelig om en hel del tyngde. Den tyngden kommer med på søylene og det under søylene skal være sterkere enn søyle og bjelke ellers har du en risiko for at du får et problem der
Iom at du trenger en limtrebjelke så snakker vi antagelig om en hel del tyngde. Den tyngden kommer med på søylene og det under søylene skal være sterkere enn søyle og bjelke ellers har du en risiko for at du får et problem der
Jeg hadde iallefall kontrollert deformasjonene i kortlingene.
Også med tanke på kryp med forhøyet fuktighet siden undersiden av kortlingen ligger kaldt (?).
Det er ikke noe som vil få huset til å rase, men man risikerer nedbøying rundt søylen som blir vanskelig å reparere.
Ser ingen grunn til å ikke gå ned med søylen gjennom bjelkelaget. Da kan man dessuten låse den mot gulvbjelkene med en kortling på hver side.
Også med tanke på kryp med forhøyet fuktighet siden undersiden av kortlingen ligger kaldt (?).
Det er ikke noe som vil få huset til å rase, men man risikerer nedbøying rundt søylen som blir vanskelig å reparere.
Ser ingen grunn til å ikke gå ned med søylen gjennom bjelkelaget. Da kan man dessuten låse den mot gulvbjelkene med en kortling på hver side.