For det første, finnes det et faguttrykk for hul dekke?

Jeg skal lekte opp for et nytt innertak og lurer på hva den sikreste måten å feste lektene er.
Huset er bygget på 70-tallet og det er et hul dekke.
Jeg har tidligere skrudd opp lettere ting og når jeg har boret så har det noen steder bare vært ca 30mm solid betong og så er det et hulrom.

Spikerplugg virker som det mest lettarbeidede, men er det sikkert nok?

Spiller det noen rolle om jeg fester lektene langs med "hulrommene" eller bør jeg sette dem på tvers?

• Liker
Jörgen63
  • Laddar…
Overrasket over at ingen har noen tips å komme med, jeg får gå for spikerplugg rett og slett.
Kommer tilbake med resultat om taket sitter fast :thumbup:

Nytt innertak!? Du tenker plåtreglar og gips? I så fall skal dette forankres i veggene med L profiler eller Väggskena fulgt av hattprofiler (Sekundärregel) og over det avhengig av rommets størrelse sk Primärregel som helst overspennes litt mot taket med patentband.
Så da skal det ikke bores mye i taket hvis man gjør det riktig! ;)

For å feste profilene i veggen så pleier jeg å bruke Spikankare som har større hode enn spikplugg og virkelig sitter som berget, tilpass lengde etter materiale. Hodet gjør at den ikke går gjennom plåtregeln. Ulempen er at de ikke er så lette å demontere hvis man skulle gjøre feil.

Mer info her:
http://www.europrofil.se/index.php?page=nedpendlat

maah skrev:
For det første, finnes det noen fackterm for hul betongdekke?
Det heter noe så enkelt som "huldække" eller "huldækkelement". Strängbetong er store på disse dekker så søk på dette så skal du finne....

Det finnes noe som heter HDF-bjellag, som er prefabrikerte bjellag med kanaler i. Mellom kanalene i underkant ligger spennarmering i form av vaiere.
Så lenge du ikke har kuttet vaiere så er du safe, da det er der bæreevnen ligger.
OM det nå er slike vi snakker om ;)

slacker skrev:
Nytt innertak!? Du tenker stålstendere og gips? I så fall skal dette forankres i veggene med L-profiler eller Veggskinne fulgt av hattprofiler (Sekundærregel) og over det avhengig av rommets størrelse, såkalt Primærregel som best overstrekkes litt mot taket med patentbånd.
Så det skal ikke bores mye i taket hvis man gjør det riktig! ;)

For å feste profilene i veggen så pleier jeg å bruke Spikeranker som har større hode enn spikerplugg og virkelig sitter som fjell, tilpassen lengden etter materialet. Hodet gjør at den ikke går gjennom stålstenderen. Ulempen er at de ikke er så lette å demontere om man nå skulle gjøre feil.

Mer info her:
[lenke]
Takk for innspill, men du misforstod meg nok. Jeg skal senke 45mm og sette korte planker.
Ikke et innertak som man har på kontor eller lignende.

maah skrev:
Takk for input men du misforsto meg nok. Jeg skal rægla ned 45mm og sette kortplank.
Ikke et himling som man har på kontor eller lignende.
Tror ikke han misforsto deg, snarere tvert imot :-)
Det han beskriver er en bra måte å lage et himling på, med for eksempel gipsplater.
Hvordan mener du med kortplank?

Det slacker beskriver er et undertak som man pendler ned om jeg ikke er helt ute og sykler?

Jeg skal lekte ned 45mm fra eksisterende betongtak og sette kortplank av gips.
Kortplank er fasade plater på 13x45x1200mm.

Usikkerheten er hvordan jeg på beste måte fester lektene i betonghulldekket.

http://gyproc.se/bygga-undertak-och-innertak

maah skrev:
Det slacker beskriver er et undertak som man henger ned om jeg ikke er helt ute og sykler?

Jeg skal lekte ned 45mm fra eksisterende betongtak og sette kortplank av gips.
Kortplank er fasade plater på 13x45x1200mm.

Usikkerheten er hvordan jeg på beste måte fester lektene i betonghulldekket.

[lenke]
Prinsippet med stålprofiler er det samme som med trelekter, men du trenger ikke å feste i taket, kun i veggene.
I tillegg får du et mellomrom mellom stålprofilene og eksisterende tak, som er praktisk hvis man trenger å trekke el el lignende.
Og det bygger ikke mer enn 45mm heller.

Spikerplugg bør unngås i tak med tanke på styrke ved brann. Bruk i stedet betongskrue eller Spikes

En metall spikplugg ligger på en lys overflate, ofte brukt i konstruksjoner, men anbefales mindre for tak på grunn av holdfasthet ved brann.

Hvis det er ønskelig med en lydreduksjon av mellomgulvet bør konstruksjonen hvile på veggene som beskrevet ovenfor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.