Hei,

Flyttet ganske nylig til en leilighet med betongvegger, problemet er at det er veldig lytt mot naboen min, jeg skal derfor bygge en ny vegg på den eksisterende betongveggen som grenser mot naboen. Etter å ha forsket på et annet forum (faktiskt.io) hvordan jeg best bygger en lydisolert vegg har det landet på en dobbeltgipsvegg med 95mm stålstendere. Jeg har aldri tidligere renovert/bygget vegger eller lignende så jeg har derfor noen spørsmål.

1. Jeg har fiskebensparkett i det aktuelle rommet, jeg har nettopp lært konseptet "flytende gulv" og at jeg derfor ikke skal feste stenderne i tregulvet, men at jeg skal sage bort gulvet der stenderne skal sitte og feste dem i betongen. Hvis stenderen er 95mm, hvor bredt skal jeg sage opp i gulvet? Skal gipsen ligge mot betongen eller mot parkettgulvet? Trenger jeg altså å sage opp 95mm + bredden av gipsplatene + litt ekstra mellomrom (for at det skal "flyte") eller bare 95mm + hvor mye mellomrom som trengs for at gulvet skal "flyte".

2. Leste på dette forumet om at noen limer stenderne i gulvet mot betongen, er det å foretrekke eller bør man skru dem fast? Hvis man skal lime, hva slags lim gjelder da?

3. Rommet i spørsmål er helt i betong, men det sitter en form for plate i taket som ser ut til å være skrudd i betongen. Hvordan bør jeg feste stenderne i taket? Legger ved et bilde av taket hvis noen har tanker om hva slags tak det er.

4. Generelt når man fester stålstendere i betong, hvor lange skruer bruker man vanligvis?

Mange dumme spørsmål her men jeg er ikke fristet til å gjøre feil.

Stort takk på forhånd!

• Tak med skruet hvit platte i hjørnet nær veggen, skruen synlig.
  • Et stueområde med hvite vegger, en mørk sofa, en liten høyttaler på veggen, og parkettgulv i fiskebeinsmønster.
Et skikkelig fiskebeinsparkettgulv flyter ikke på samme måte som et moderne gulv der hele gulvet effektivt utgjør en enkelt plate.

F fiskbuggaren skrev:
Et ordentlig fiskebensparkettgulv flyter ikke på samme måte som et moderne gulv der hele gulvet effektivt utgjør en eneste plate.
Hva innebærer det? At man kan skru direkte i parketten? Snakket med en kompis som snakket med faren sin som har peiling, han sa at om man skal gjøre det "fagmessig" riktig så bør man feste det i betongen og at det også blir enklere om man skulle få en vannlekkasje eller lignende.

Synes dere andre her annerledes?

Edit: Om gulvet er "ordentlig" eller ikke kan jeg imidlertid ikke svare på, men jeg tror at det er originalt fra 50-60-tallet en gang.

Er det leiebolig? Er du uheldig kan de mene at du skal tilbakeføre leiligheten til opprinnelig stand ved utflytting, selv om tiltaket ditt er en forbedring!

Med det sagt, keep it simple!

Rør ikke gulvet, det trengs verken for formålet og det redder deg ved eventuell krav om tilbakeføring.

Jeg ville gjort slik:

Bruk stålregler som du allerede har nevnt, men la gulvregelen ligge tett inntil gulvet og fest den kun i veggen. Reglene mot taket festes også i veggen. De stående stålreglene er tilstrekkelig stive for å kun festes langs tak og gulv hvis innfesting påvirker lydoverføring slik at man kun skrur øverst og nederst.
Bor verken i tak eller gulv, all innfesting skjer i veggen. Stålreglene vil stå stødig for så å skru på dobbel gipsplater.

Voila! Solid lydisolerende vegg og minimal påvirkning på leiligheten.

Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Er det en leilighet? Har du uflaks kan de mene at du skal tilbakeføre leiligheten til opprinnelig stand ved utflytting, selv om tiltaket ditt er en forbedring!

Med det sagt, keep it simple!

Ikke rør gulvet, det er verken nødvendig for formålet og det redder deg ved en eventuell krav på tilbakeføring.

Jeg ville gjort det slik:

Bruk stålstendere som du allerede har nevnt, men la gulvstenderen ligge tett inntil gulvet og fest den kun i veggen. Stenderne mot taket, fest i veggen der også. De stående stålstenderne er vel tilstrekkelig stive for å kun feste langs tak og gulv hvis innfesting påvirker lydoverføring, så man kun skruer øverst og nederst.
Borre verken i tak eller gulv, all innfesting skjer i veggen. Stålstenderne vil stå stabilt for å så skru på doble gipsplater.

Voila! Solid lydisolerende vegg og minimal påvirkning på leiligheten.
Takk for svaret!

Det er en eierleilighet, så tanken er å bygge en permanent vegg. Det er også 2 stikkontakter som kommer til å flyttes ut til den nye veggen, så det er ikke tilbakeførbart i en håndvending, men jeg kan heller ikke se noe scenario der jeg ville ønsket å tilbakeføre veggen.

Sånn som du sier høres utvilsomt mye enklere ut, men jeg vil heller ikke lage en midlertidig løsning, men det merkes kanskje ikke, hmm vanskelig dette.

Hvordan hadde dere andre resonnert?

Hva bør man bruke for skruer for å feste stenderne i veggen?

Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Er det leiebolig? Har du uflaks så kan de mene at du skal tilbakeføre leiligheten til opprinnelig stand ved utflytting, selv om tiltaket ditt er en forbedring!

Når det er sagt, keep it simple!

Rør ikke gulvet, det verken trengs for formålet og det sparer deg ved eventuelt krav om tilbakeføring.

Jeg hadde gjort slik:

Bruk stålregler som du allerede har nevnt, men la gulvregelen ligge tett inntil gulvet og fest den kun i veggen. Reglene mot taket, fest i veggen også der. De stående stålreglene er vel tilstrekkelig stive for å kun festes langs tak og gulv dersom innfesting påvirker lydoverføring, slik at man kun skrur helt øverst og nederst.
Borr verken i tak eller gulv, all innfesting skjer i veggen. Stålreglene vil stå stabilt for å deretter skru på doble gipsplater.

Voila! Solid lydisolerende vegg og minimal inngrep på leiligheten.
Enig med deg. Evt. kan gulvregelen festes med dobbeltsidig teip som ekstra tiltak.

• Liker
Luc Reiner
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Enig med deg. Evt. kan gulvregelen festes med dobbeltsidig tape som ekstra tiltak.
Det er en borettslagsleilighet så den eneste grunnen til at veggen noensinne skulle måtte fjernes er hvis det skulle bli en vannlekkasje eller lignende. Men det er kanskje likevel unødvendig å skru i gulvet?

namnbyte
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Enig med deg. Ev. kan gulvregelen festes med dobbeltsidig tape som ekstra tiltak.
Matteip, seigere å få av, men sitter bra til da

enklest og best er om du kjøper sånne her skinner:

https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894

Du trenger bare å feste dem i gulvet, taket og på sidene, så kan du få en luftspalte mellom den gamle veggen og den nye veggen slik at lydens vibrasjon ikke når ut.

Du fester dem enkelt med rødplugg og gipsskrue, de blir skikkelig stabile! Så kan du bruke ordentlige trestendere så blir veggen mye stivere. Det er heller ikke like viktig med nøyaktige mål på stenderen fra gulv til tak da du har litt spillerom til å feste stenderen i skinnen. Det samme når du fester stenderen i stålskinnen, trengs bare gipsskrue der også!

Gjorde så hjemme, og det var første gangen jeg testet, ble veldig overrasket over hvor enkelt og bra det ble å bygge vegger.

• Liker
Luc Reiner
  • Laddar…
doglas2009 doglas2009 skrev:
Takk for svaret!

Det er en andelsleilighet så tanken er å bygge en permanent vegg. Det er også 2 stikkontakter som vil bli flyttet ut til den nye veggen så det er ikke reversibelt i en håndvending, men jeg kan heller ikke se noe scenario der jeg ville ønske å gjenopprette veggen.

Så som du sier høres uten tvil klart enklere ut men jeg vil heller ikke gjøre noen jukseløsning, men det merkes kanskje ikke, hmm vanskelig dette her.

Hvordan ville dere andre resonert?

Hva bør man bruke for skruer for å feste
Jeg ville nevne kravet om tilbakestilling for alle vet ikke at det finnes i leieboliger så når du skrev leilighet så antok jeg fra Schrödingers katt-prinsippet, en leilighet kan være både leie eller andelsleilighet til man får vite mer fakta.

I ditt tilfelle med andelsleilighet så er det forrige tipset med lydbjelker og feste i gulv, tak og sidevegger et godt alternativ for å minimere lydvibrasjoner maksimalt.

Det du trenger er:
Slagbormaskin med betongbor 6 mm.
Sett en tape 6 cm inn på boren så ser du enkelt hvor dypt boren går når du borer.
Plugger for 6mm hull. 5-6 cm lange.
Like lange skruer som pluggen, kanskje 6 cm lange.
Multidetektor hvis du ikke kan se/regne ut hvor VA/elektrisitet går.

Personlig ville jeg ha latt parketten ligge igjen under den nye veggen og kun tapet av hensyn til enkelheten. Hvert hull innebærer en risiko for å komme borti noe sensitivt. Det kommer til å bli bra slik også.

T
Jeg kan bare være enig med Lechuza ovenfor om å bruke lydskinner mot vegger, tak og gulv, og deretter feste plåtregel i det. Sett inn kompakte isoleringsplater mellom reglene og deretter dobbelt gips med forskjøvet skjøt. Det kan være verdt å legge en streng med dempende lim (finnes spesialprodukter) på reglen før gipsen, eller en EPDM gummilist.
Det vil bli en stor forskjell. Plasser hele veggen med noen centimeters avstand til den gamle veggen.
Når det gjelder stikkontakter, husk at de vil lage hull i din lydisolerende vegg... Det kan være verdt å sette utenpåliggende uttak hvis de må være på den veggen, eller flytte dem til tilstøtende vegger hvis lydisoleringen er viktig.

En stålregel er like stiv, om ikke stivere, enn en trestender når veggen er klar, så det er ingen grunn til å bruke trestender.

Hvis du virkelig vil frakoble din vegg fra naboen og også ditt gulv for å unngå støy, kan det være lurt å sage opp gulvet og holde litt avstand MEN det er ikke usannsynlig at gulvet ditt er bygget opp med en sponplate lagt flytende på sand og deretter parketten på det, så det kan være umulig å gjøre det slik...
Jeg vil anbefale en prøveboring inntil eksisterende vegg før du setter sagen i gulvet for å sikre at du ikke har sand under gulvet.

Stort takk for at dere engasjerer dere!

Etter å ha lest svarene i min tråd på det andre forumet forstår jeg det som at så lenge min nåværende vegg er tett så vil det ikke gjøre noe om det finnes noen sprekker eller vegguttak eller lignende, det vil ikke påvirke hvor lydtett veggen er. Forstår det også som om årsaken til at man ville bygge med en luftspalte mellom nye og gamle veggen er hvis man bygger med trelekter, men at man i prinsippet får samme effekt av stållister og dobbelgips som festes direkte på veggen. Jeg synes det virker litt smidigere å feste direkte i veggen så det luter mot at det blir slik.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=74406&p=2293541#p2293541 for den som er interessert.

Jeg så også de lydskinnene, men de fantes bare i 70mm, tror det fantes bredere på Beijers, tenkte som sagt 95mm med dobbelgips.

Hvor mange skruer ville dere si trengs per list som festes i veggen?

Luter mot å teipe skinnene i gulvet. Hvis man tenker bærekraftig, har det noen nevneverdig betydning om man skrur eller teiper skinnene i gulvet? Kommer jeg realistisk til å merke noen forskjell? Uten å kunne noe som helst om dette så føler jeg at den eneste ulempen er at sinte snekkeren kan komme og brøle "fuskbygg!" om han skulle rive veggen og sjekke etter, men det føles usannsynlig.

Nå kanskje jeg misforstår din tenkte konstruksjon men du bør ikke feste dine nye bjelker i den gamle veggen. Muligens med akustikkprofil men om du tenker ha så dyp vegg som 95mm finnes det ikke egentlig noen grunn (og det blir dårligere om du gjør så).

T
Jeg har lest det som ble skrevet i den andre tråden og forstår hva de skriver (tror jeg...) og da spiller strømuttak ingen rolle, bare sørg for at det blir isolering bak.
Hvis det skal festes i veggen gjelder det at det er akustikkregel (med mykt mtrl mot vegg og gips, det er ikke det samme med "vanlig" stålregel).
Der fantes jo også mer info om frekvens som forstyrrer så da blir det ikke like viktig å frikople veggen og tetting rundt omkring kommer ikke til å gjøre såå stor forskjell.
Lykke til med veggen!

F fiskbuggaren skrev:
Nå kan jeg misforstå din tenkte konstruksjon, men du bør ikke feste dine nye stendere til den gamle veggen. Muligens med akustikkprofil, men hvis du har tenkt å ha en så dyp vegg som 95mm er det egentlig ingen grunn til det (og det blir dårligere hvis du gjør det).
Jeg har kanskje misforstått det, fikk dette bildet på det andre forumet, den venstre delen er i mitt tilfelle betongveggen. Trodde at man festet stenderne i veggen også, men mener du at man bare festet stenderne i skinnen i gulv/tak?

• Veggsnitt som viser isolasjon og stålprofiler, med ytterplater festet til profiler i tak og gulv. Betongvegg til venstre i bildet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.