Første tanke var å skru kottlingene fra siden, men etter å ha fått stor erfaring med å dra av skruer i gammelt treverk begynte jeg å tenke på bjelkesko. De blir dog litt i veien for bjelke som ligger direkte mot gammelreglen. Etter å ha lest mer om emnet så virker konstruksjonskruer å være løsningen for å skru fra siden, alternativt forbore. Ekstrabjelken tar jeg nok med baksko, det blir så kronglete å først feste i kottling og deretter feste kottlingen.

Slik blir prinsippet
En trestruktur under konstruksjon i et rom, med et rammeverk for vegg eller gulv på et støvbelagt underlag.

Hva er formålet med ekstraregler og kortlingar?

Det er C-C 75cm på de gamle reglene.

Ekstraregler og kortlinger er ingen selvfølge løsning. Det avhenger av hva du skal bruke plassen til samt spennvidde og dimensjoner hs de eksisterende.

De gamle reglene har ligget der i 90 år så lasten er nok ikke et problem, denne løsningen blir i kjøkken og hall samt delvis på badet. Kjøkken og hall blir sporadisk sponplate som krever minst C-C 60, derfor trenger jeg å legge inn en ekstra regel. I en spennviddetabell så jeg at C24 120 regel klarer 270 cm fritt hengende med limt sponplate og C-C 40 cm. Her blir det ca 200 cm og som lengst 220 cm spennvidde så det klarer det med god margin.
Så hva blir den beste løsningen for å feste kortlingene som ekstrareglene kommer til å henge i?

Man må skille mellom laster og svikt. Svikten avhenger nesten utelukkende av bjelkedimensjon og spennvidde. At bjelkene har ligget der i 90 år er snarere en grunn til bekymring når det gjelder svikten. 45x120 C 24 + skrulimt sponplate tåler absolutt ikke 2,7 m fra et sviktsynspunkt, snarere 2 m. Hvis de gamle gulvbjelkene oppfyller sviktkravene, er det bedre å først legge en k-plywoodplate og deretter lime sponplaten på den og beholde nåværende c/c. Hvis du veksler gulvbjelker med ulik svikteevne blir det en merkelig opplevelse å gå på det gulvet.

• Liker
Segge
  • Laddar…
Finnes det en bærende vegg/bærebjelke under der ekstrastolpene slutter?

Takk, justusandersson for avklaring, kan huske feil på tallene, skal sjekke opp det så jeg ikke har misforstått noe.

L largab skrev:
Finnes det en bærende vegg/bjelkelaget der ekstra bjelkene slutter?
Der på kjøkkenet hvor bildet er tatt, finnes en matbod, det hvite som synes gjennom vindsperren er celleplasten som er mellom veggene, så den høyre gulvbjelken står langs med den ene kjellerveggen. Den venstre er også den lengste bjelken i hele huset med en spennvidde på ca. 5m, den har dog en støtte nesten midt på. Så min kotling bør havne ca 50 cm fra det støtten hvis jeg legger kotlingen midt i rommet.

Hvorfor ikke la ekstrareglene være full lengde rett gjennom slik at global stivhet også øker?

Det hadde blitt en spennvidde på 4m, og jeg hadde trengt høyere bjelker enn jeg har plass til. Dessuten får jeg et dekkende lag isolasjon under bjelkene med disse dimensjonene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.