Må gjøre et større antall innfestinger i murfuge. 40 x 50 mm lekter.
Normalt gjøres jo dette i mursteinen, men i dette tilfellet får ingen boring gjøres i mursteinen. Bygningen er oppført i 1970 og mursteinen er interiør. Tenkte høre om noen har tips på beste innfesting for dette. Tenkte meg spikerplugg men kommer ikke til å ha mulighet til å teste før det gjelder.
Murvegg av røde og brune teglesteiner fra en bygning oppført i 1970. Teglene er lagt i horisontale rader med grå fuger imellom.

J
Hva skal henge, sitte på bjelkene, det med spikerplugg, finnes lange men er det fullt med mørtel i fugen

Hei Bjørn!

Jeg er enig i at man ikke skal bore i den vakre teglsteinen. Spikplugg høres ut som et fornuftig alternativ i mine ører. Lettere å treffe riktig enn med tradisjonell plugg og skrue da du borer gjennom alle materialene. Jeg tror at du trenger ganske lange plugger (og lange og smale hardmetallbor) så du havner i selve mørtelen og ikke bare i fugen.

• Liker
Björn Melander
  • Laddar…
P
Hadde ikke gjengestang og kjemisk anker kunnet være et alternativ? Jeg har aldri vært med om et kjemisk anker som har sluppet.

Takk for svar!

Jo, det er en rammespent duk på 20 m2 som skal monteres. Bak den kommer det til å sitte lydabsorberende materiale.
Det ser ut til å være godt sammenføyd. Det er jo klart smidigere med spikerplugg så jeg tester det og har kjemiankere som backup.

J
Kjør med lange spikerplugg og ikke med kjemanker, du kanskje vil/skal ta bort dem en dag og da går det ikke bra.

P
Men vil man ta dem løs, så er det jo ganske enkelt. Et par slag med en hammer, så løser det seg, deretter er det bare å dra ut, eller så overspenner man bolten til gjengestangen slipper...

Ta 8mm nylonplugg uten krage. Da kan du bore gjennom regel direkte.
Sett en 6*110mm skrue i enden på pluggen slå i gjennom regel og inn i fugen.
Når det 2-3 cm igjen til å bunne skruer du det siste.
Sitter bergfast og enkelt å demontere.

https://www.verktygshandlarn.se/product/nylonplugg

Takk Joak!
Skal teste begge og se hvilken som funker best.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.