Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en hengestol til stuen som jeg tenkte å feste med en passende krok i betongen i taket. Hvilken type innfesting er mest egnet for dette? Holder det med 4 nylonplugg, for eksempel Fischer SX-10, eller bør jeg bruke en form for ekspansjonsbolt i stedet? Innfestingen bør tåle en "drag-ut-kraft" på 150kg.

Takk så mye på forhånd!

Sist redigert:
Stopp!

Vi tar det litt rolig før forslagene kommer inn på hvilke innfestninger som er passende.

Å feste en huske, stol, hengekøye eller barnehuske i et betongtak krever mer kunnskap om hvor god stand taket/betongen er i.

Å bore og sette inn en nylonplugg fungerer som en kile, man får sprekker i taket, rundt hullet dannes små sprekker...... Ingen god løsning!

Jeg håper ingen gir noen råd bortsett fra at du ikke bør, ikke bør betyr at det må ses på stedet hvordan ditt tak er før du i det hele tatt skal vurdere å feste det i taket.

Jeg bryr meg bare om din sikkerhet.

Det er mulig å feste i betong, bevegelsen er problemet, sidebevegelsene.

Mvh P-A

• Liker
Cell
  • Laddar…
Takk for innlegget. Jeg er en enkel amatør når det gjelder sånt her. Jeg får rett og slett be noen ta en titt og inspisere taket på forhånd. Jeg tenkte å feste en krok som har en eller annen form for svingspiss for å avlaste taket litt i sideretningene. Men antar at en krok med svingspiss likevel vil belaste taket i bevegelsene?

R
Hva har du ovenfor, en leilighet? Hvor gammelt hus? Hvelvene pleier å være min 20 cm

• Liker
Cell
  • Laddar…
Over er naboens stue. En leilighet i et hus som jeg vil tippe er bygget rundt 60-tallet.

R
Går nok bra å feste i taket, men det finnes mer å tenke på, EL-rør som er innstøpt i taket for din LGH
Litt klønete å se som lekperson hvordan de går

• Liker
Pagno
  • Laddar…
Jeg har målt med en detektor etter rør og har ikke funnet noen der, men tør nok ikke bare stole på den. Jeg får nok be en fagmann ta en titt som kan gjøre en mer korrekt vurdering av taket mitt før jeg tar fram borhammeren. Tusen takk for svarene deres!

• Liker
Pagno
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.