Jeg har en gammel mattebankestativ i 50mm jernrør som avstandsmessig passer for å henge en hengekøye i. Vil gjøre det litt mer solid enn bare å knytte tau, så leter etter en passende klemme å sette rundt røret.

Vanlig slangeklemme fungerer noen uke, men går deretter i stykker. Dette fordi den ikke har noen naturlig løkke, men klemmen går rundt både røret og mer.

Fant denne, men spørsmålet er om den er kraftig nok til å tåle belastningen. Mistenker at den gjengede mutterens sveising kanskje er for svak.

Alternativ?

Jeg hadde sveiset alternativt boret et hull og satt på en løkke. Tror det blir vanskelig å få til en holdbar løsning med en eller annen type klemme.
Så er det jo praktisk å bare kunne kroke ut hengekøya når man er ferdig med å hvile.

• Liker
nimhed
  • Laddar…
Helt klart en løsning. Kjennes litt mer jobbigt å gjennomføre + at det ikke går å etterjustere, men det kanskje er et lite problem. Må fundere på det.

Tomture61
Nå vet vi ikke vekten på personen som tenker å benytte hengekøya? 50 mm stålrør, hvor høye? Kanskje et rør mellom stellingene!

Allerede nå er det jo rør mellom, eller hvordan mener du? Så en opp-nedvendt U av 50mm rør stukket ned i bakken

Går det ikke an å klemme fast en eller annen form for stopp med en slangeklemme ellers? Bør være nok til at tauet ikke skal gli ned.

• Liker
nimhed
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Går det ikke å klemme fast noen form for stopp med en slangeklemme ellers? Burde rekke for at repet ikke skal gli ned.
Jo, om en vanlig funtet person hadde satt opp hengekøyen.

Mellom køyen og stolpen er en slik her tenkt å sitte. :oops::D

nimhed nimhed skrev:
Jo, om en vanlig funtet person hadde satt opp hengekøya.

Mellom køya og stolpen er en sådan her tenkt å sitte. :oops::D
Trodde man kunne ha en kort snor først, som en sådan så henger i.
Men @Daniel 109 foreslår nok den beste løsningen.

D Daniel 109 skrev:
Sett en avgassklemme. Art 79-2351
[lenke]
Ja, smart. Da kanskje man bare kan gjenge på en øye direkte på?

Skal man gå for 48mm eller 54mm hvis stolpen er 50?

Hvorfor ikke den jeg foreslo på 51mm.
Velg nærmeste dimensjon over røret.

D Daniel 109 skrev:
Hvorfor ikke den jeg foreslo på 51mm.
Velg nærmeste dimensjon over rørets dimensjon.
Hvordan kunne jeg overse den? :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.