Hei,

Jeg har litt problemer med den ene gardinskinnen min som jeg har festet i et lettbetongtak. Nå i etterkant hadde jeg nok heller festet den i veggen, men gjort er gjort, og jeg lurer på om det går an å redde situasjonen. Jeg har to gardinskinner der den med lettere gardiner holder med de pluggene og skruene vi brukte, mens den andre gardinskinnen som har hatt tyngre mørkleggingsgardiner ikke holdt.

Så problemet er at hullene har utvidet seg, og både plugg, skrue og litt takmateriale har løsnet. Vurderer om f.eks. en type sparkel eller lignende kunne presses inn i hullene og så bruke en større plugg for å få det til å holde? Eller burde jeg satse på en spesiell plugg? Jeg har sett litt på plugger som hamres inn, tar takknemlig imot alle tips jeg kan få!

• Hull i lettbetongtak med løsnet gardinskinne; materiale og plugger mangler.
Hei!

Det enkleste er å fylle hullet med lim, f.eks. "No more nails", sette i pluggen, tørke bort limrester som flyter ut og vente til det herder, for å deretter skru. Dette forutsatt at medfølgende skrue og plugg er av tilstrekkelig størrelse for å bære gardinene.

• Liker
krvi
  • Laddar…
Hei! Kan du ikke bore nye hull i skinnen og montere den opp igjen, da burde du vel dekke hullene? Og skru den med lettbetongskruer eller grov treskrue. Finner du en passende lettbetongskrue som passer i skinnen, så burde det sitte som berget etterpå.

• Liker
krvi
  • Laddar…
Finnes lettbetongskrue som skrus inn uten plugg som er bra, Beijer på mitt sted har et godt utvalg. Vanlige gipsskrue uten plugg fungerer også bedre enn plugg og skrue eller spikplugg i lettbetong oftest synes jeg.

For de eksisterende hullene så pleier det å fungere med å sette inn plugg med sparkel eller type no more nails, og la det tørke helt før man skrur i skruen.

• Liker
krvi
  • Laddar…
Takk for gode råd!

Har skaffet no more nails og skal teste det.

Hørtes praktisk ut å slippe pluggen med lettbetongskrue, skal se på det neste gang.

• Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.