2.789 lest ·
22 svar
3k lest
22 svar
Feste fuglekasse
Detaljer....D doubleH skrev:
Litt PL600 for å få det til å "hugge" og PL400 for langtidsholdbarhet da.
Absolutt! I praksis tror jeg de små hullene dine ikke betyr noe på en "gigantisk" blikktrummene.A Anna Bo skrev:
Ok, går det ikke an å legge på noe slags rustbeskyttelse hvis man borer selv, eller er det vanskelig? Jeg er litt bekymret for at limet ikke skal klare å holde vekten av kassen. Kassen veier nå 2,7 kg. Det blir sikkert tyngre med fukt og ekstra limt planke. Det ville vært fryktelig om kassen med fugleunger faller ned i vannet.B BSOD skrev:Enklest kanskje, men ikke så bra for røret at det hullet kommer til å mangle beskyttelse fra galv. På jobben er det nøye med at man skal rustbeskytte ordentlig hvis vi lager hull i en galvanisert metalldel.
Pl400 (eller annet konstruksjonslim for utendørs bruk) + en planke som sitter i litt spenn under noen dager, så det får herde litt, er å foretrekke.
Går det bare an å lime på en fornuftig måte (tilstrekkelige festeoverflater og noenlunde rent) ville jeg si at det ville holde om du så "krøp inn i" holken selv. PL400 blir normalt veldig sterkt!A Anna Bo skrev:
Hvem sin tromme er det? Blir noen sint om du bare skrur fast holken?
Alfredo skrev:
Detaljer....
Litt PL600 for å få det til å "hugge" og PL400 for langtidsholdbarhet da.Finnes garantert også lim som "hugger" raskt og også tåler fuktig utendørsklima. Jeg er, som dere nok har forstått
, ingen limekspert...
Absolutt! I praksis tror jeg dine små hull ikke betyr noe på en "gigantisk" plåttrumma.
Det er et stort skogsselskap som eier trummen, så jeg tror ikke noen bryr seg eller blir sint om jeg bare skrur den fast. Skal prøve å skaffe vadestøvler slik at jeg kan komme meg ned og undersøke hvordan den andre holken er festet. Den burde ha sittet i sin trumme siden i alle fall 2006 eller tidligere. Jeg vet ikke hvem som har satt den der.Alfredo skrev:
Er det samme trommel eller to forskjellige...?A Anna Bo skrev:Det er et stort skogselskap som eier trommelen, så jeg tror ikke noen bryr seg eller blir sint om jeg bare skrur den fast. Skal prøve å fikse vadestøvler slik at jeg kan ta meg ned og undersøke hvordan den andre kassen er festet. Den burde ha sittet i sin trommel siden minst 2006 eller tidligere. Jeg vet ikke hvem som har satt den der.
Du skal nok ikke sette opp enda en kasse i samme trommel hvis det allerede sitter en kasse der.
Strømgjengen er nemlig territorial og resultatet blir at bare den ene kassen brukes.
Du bør altså sette opp din kasse i en annen trommel eller under en bro et annet sted i området.
Det er bare om vinteren de kan dele en mindre flate åpent vann, når det er tid for å sette bo vil de ha "egen kupé"
Absolutt, det er jeg helt med på. Tanken var å sette opp kassen i et annet rør. Fins ingen poeng i å ha flere i samme.D doubleH skrev:Er det samme rør eller to forskjellige ...?
Du skal nok ikke sette opp enda en kasse i samme rør om det allerede sitter en kasse der.
Vannstrupen er nemlig territoriell, og resultatet vil bli at bare den ene kassen brukes.
Du bør derfor sette opp kassen din i et annet rør eller under en bro et annet sted i området.
Det er bare om vinteren de kan dele et mindre område med åpent vann; når det er på tide å sette bo vil de ha "egen kupé"
Det vanskelige er vel å komme til og behandle, når man ikke kommer til fra utsiden.A Anna Bo skrev:Ok, det går inte å legge på noe slags rustbeskyttelse om man borer selv eller er det vanskelig? Jeg er litt bekymret for at limet ikke skal klare å holde vekten for kassen. Kassen veier nå 2.7 kg. Det blir sikkert tyngre med fukt og ekstra limt planke. Det ville vært forferdelig om kassen med fugleunger faller ned i vannet.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw2yg6Tl92DoA_i0RDiHQc2D
Ifølge denne kilden så er styrken i limet 280N/cm2. Innebærer altså ca 28kg/cm2. Så om du skulle belaste det med 3kg og lime 5x5cm (25 cm2) så er det ca 0,4% av hva produsenten angir at limet skal tåle (i ideelle tilfeller). Hvis overflaten er ren, så vil det holde.
Klikk her for å svare