Hei!
Skal bygge veranda over vollgraven som har blitt på baksiden av vårt hus etter at vi har gravd bort jorden fra vår sokkeletasje av huset.
Bærebjelken er 225x45 og 8 meter lang. Bærebjelken vil støttes av loddrette 45x95 lekter skrudd inn i husveggen annenhver meter omtrent. Disse vil stå på betongklossene som finnes på sålen.
Først, skal det være asfaltpapp eller lignende mellom det impregnert treverket og den pussede betonghullsteinsveggen?
Spørsmål to, hva skal jeg ha for plugg og skruer? 8mm plugg, er det tilstrekkelig? Neppe, hva?
Bærebjelken holder jo bare verandaen inntil veggen, men uansett...!
Mvh
/Christian
Skal bygge veranda over vollgraven som har blitt på baksiden av vårt hus etter at vi har gravd bort jorden fra vår sokkeletasje av huset.
Bærebjelken er 225x45 og 8 meter lang. Bærebjelken vil støttes av loddrette 45x95 lekter skrudd inn i husveggen annenhver meter omtrent. Disse vil stå på betongklossene som finnes på sålen.
Først, skal det være asfaltpapp eller lignende mellom det impregnert treverket og den pussede betonghullsteinsveggen?
Spørsmål to, hva skal jeg ha for plugg og skruer? 8mm plugg, er det tilstrekkelig? Neppe, hva?
Bærebjelken holder jo bare verandaen inntil veggen, men uansett...!
Mvh
/Christian
Etter å ha lest i innfestingshåndboken fra Fischer ble det spikplugg, 100 mm lange og 8 mm grove. Skal fungere fint i betonghullstein og bærer 60 kg hver i betong, så si 40-50 kg i betonghullstein da kanskje..
Blir fluckert det!
/C
Blir fluckert det!
/C
Det gjør verken til eller fra om du legger asfaltpapp imellom. Antar at du som alle andre stiller reglen/støtten kloss mot veggen og strammer skruen ordentlig så reglen trykkes fast mot veggen? I så fall har du bare fått ut den fuktige kontaktflaten asfaltpappens tykkelse mot reglen.DrKassler skrev:
Bedre er å skaffe noen biter flatjern som avstandsstykker eller enda bedre en remse tykk plast og klippe dem ned til biter som gjør at du får en luftspalte mellom vegg og reglerne. Da har treverket en sjanse til å tørke ut mellom regnskurene. Det holder med 5 mm tykkelse for at det skal fungere.
Kjørte selv med Fischer (FUR 10x160 T). Disse var helt suverene i betonhullstein, ingen problemer med å få festet dem skikkelig hardt. + at man kan skru dem løs. 100mm synes jeg høres litt kort ut om lekten er 45mm, da er det bare 55mm igjen til veggen. Men er det FUR pluggen så burde det funke.DrKassler skrev:
Så luftspalte er bra selv om det er trykkimpregnert virke?
FUR-plugg lette jeg etter men det eneste brukbare de hadde på K-rauta var spikerplugg... :-/
Nå passer spikerpluggen til betonghullstein ifølge pakken så jeg tror det går i hvert fall. Og innstikk på 55mm er tilstrekkelig ifølge instruksjonen, men det blir jo mindre om jeg skal ha distanser også.
Hmm...
FUR-plugg lette jeg etter men det eneste brukbare de hadde på K-rauta var spikerplugg... :-/
Nå passer spikerpluggen til betonghullstein ifølge pakken så jeg tror det går i hvert fall. Og innstikk på 55mm er tilstrekkelig ifølge instruksjonen, men det blir jo mindre om jeg skal ha distanser også.
Hmm...
Medlem
· Västra Götaland
· 257 innlegg
Ankermasse. Bor opp og fyll hullet trykk/trekk i skruen og la det herde. Ha en god fugesprøyte (og sterke underarmer) jeg synes fischers ankermasse fungerer bra. Hiltis må du ha en spesiell pistol til. Bruk lange fransk-skruer.
Medlem
· Södermanland
· 371 innlegg
Hvilken dimensjon brukte du? Hadde også problemer men med 175mm lange så gikk det bra. Feste 14m bjelke mot fasaden.
Klikk her for å svare