Jeg skal feste en bærelist på trepanelet men lurer litt på hvordan jeg skal finne stenderne. Har banket litt på panelet men hører ingen forskjell.

Kan man anta at stenderne går ned under takstolene (røde linjer) og ha det som utgangspunkt, så regne cc 600 derfra? Takstolene har cc 1200 så det føles rimelig.

Eller er det mer sannsynlig at det er stenderverk ut fra dør-/vinduskarm (blå linjer)?

Rekkehus bygget i 76.

• Rød trepanel på husvegg med påtegnede røde og blå linjer for å indikere antatt plassering av bjelker og karmer. Åpen dør og nedløpsrør vises.
Det er sannsynlig at det finnes et innfelt stående rem der som forsterkning over vinduene.
Prøv å skru midt mellom takstolene 10-15cm opp fra vinduet og se etter om skruen drar.

Kanskje det kan være lurt å løsne noen panelbord for å sjekke hvordan det ser ut bak?
Har du flaks, trenger du bare å løsne ett!

• Liker
Festlund
  • Laddar…
Drog bort litt panel der jeg trodde jeg skulle finne en regel - fant da mer panel... har prøveboret ca 10cm dypt og det er luft overalt. Litt lite motivert for å rive altfor mye panel.

Lektet ga ingen ledetråder heller, det ser ut til å være festet med spikene som den ytre panelen er festet med.

Hva tenker vi? Fortsette å rive panel til jeg ser tegn på at lektet er festet i noe?

• Fjerning av ytterpanel på en vegg, avslører indre lag av panel og trebjelker, sett fra en vinkel under takskjegget.
Sist redigert:
Rett under takstolen bør du ha en regel

Matti_75 Matti_75 skrev:
Rett under takstolen bør du ha en regel
Ja, det var det jeg tenkte, men når jeg prøver å bore er det luft ca 10cm inn bak den indre panelen. Kan reglen virkelig sitte dypere enn det?

V vattenpass1 skrev:
Ja det var det jag tenkte, men når jeg prøver å bore så er det luft ca 10cm inn bak den indre panelen. Kan reglen virkelig sitte dypere enn det?
I ditt tilfelle kanskje ja. Det ser jo ut som om du har to lag panel.

Ja, avhengig av hvordan veggen er bygd opp. Selv måtte jeg bruke 330mm lange skruer for å få feste

Sag opp et hull så du ser hvordan det ser ut bak den ikke panelet

Blir til å kjøpe en lengre borr da!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.