Hei, Jeg tenkte å støpe en tynn betongplate 1,5cmX140X60 der jeg skal feste LED-downlights over min kjøkkenbenk. Betong-LED-armaturen har jeg tenkt skal sitte/henge ca 3cm fra taket. Taket er i utgangspunktet betong, men har deretter blitt bygget ut med ca 3,2cm (2cm trestender 1,2 cm gips). Jeg hadde først tenkt å sette LED-lampene direkte i taket. Men synes det blir fint både fordi jeg har en betongbenkeplate, men også fordi det gir en pen skyggeeffekt på taket.
Hvordan gjør jeg for å feste denne platen på best mulig måte? Man vil jo ikke ha platen i hodet mens jeg lager mat. Rent visuelt vil jeg unngå fester på undersiden av platen, siden LED-armaturen da vil se renere og penere ut. Men det er kanskje uunngåelig?
Hvordan gjør jeg for å feste denne platen på best mulig måte? Man vil jo ikke ha platen i hodet mens jeg lager mat. Rent visuelt vil jeg unngå fester på undersiden av platen, siden LED-armaturen da vil se renere og penere ut. Men det er kanskje uunngåelig?
Betong har en densitet på ca 2300 g/dm3 så din plate kommer til å veie 0,15 * 16 * 6 = 33 kg. Så det skal ikke være behov for noen store innfestinger. Jeg ville ha støpt inn noen former for kroker i armeringen i platen når du støper den, og deretter hengt krokene i 6 betongexpanders. Med flere festepunkter unngår du å få platen deformert av egenvekten.
Takk for raskt svar! Ja, pluss hullene for de 6 ledlysene så kommer den til å veie enda mindre... Kroker høres ut som den beste løsningen. Det beste ville kanskje være en krok med kroker på begge sider, en som krokes i armeringen og den andre til betongekspanderne? Skal ekspanderen ha en øye som denne eller hvordan skal ekspanderen se ut?
Jeg tror det ville blitt utmerket med 6 stk expanderkroker, eller expanderøyene du lenket til, i taket og deretter s-krok som du klemmer fast rundt armeringen med en tang og støper fast i platen. Hvis du plasserer alt riktig kan du deretter henge S-krokene i expanderkrokene.
Skal av gårde og kjøpe byggematerialer og begynte å tenke på hvilken type betong som kan være best for en så tynn plate? Ifølge manualen fra LED-lampene får platen maks være 15mm, så jeg kommer nok til å støpe ca 13mm.
Fikk svar fra ekspert på betong.se:
Vanlig tørrsakket Finbetong har ofte steinstørrelse opp til ca 6 mm. Man pleier for denne å anbefale tykkelse ned til 20 mm, men det fungerer ofte bra ned til 15 mm også. For tynnere tverrsnitt bør man velge en "betong" med mindre stein, og eventuelt noe høyere styrke. Det finnes for eksempel tørrsakket Reparasjonsbetong som har steinstørrelse opp til 4 mm, noe som muliggjør støpetykkelse på ca 10 mm. Reparasjonsbetongen har som regel også litt høyere styrke (ca C40/50) enn standardbetong (ca C30/37).
Videre anbefaler jeg at du armerer platen din på et vis. Enten at du støper inn et tynnere armeringsnett (eller "hønsetråd", pussnett, mm) midt i tverrsnittet, alternativt at du bruker fibre i betongen. Det finnes Reparasjonsbetong som inneholder fibre, men ikke standardbetong så vidt jeg vet. Får du ikke tak i fiberforsterkede produkter, kan man tilsette fibrene selv (forslagsvis plastfibrer). Det kan imidlertid være vanskelig å som privatperson få tak i fibre for betong, men du kan sjekke med en nærliggende fabrikkbetongleverandør.
Trekklaget til armeringen bør være minst tilsvarende diameteren på armeringen, og gjerne større enn den største steinstørrelsen. Dette for å sikre vedheftingen til armeringen samt redusere risikoen for at armeringen "skinner" gjennom overflaten.
Et annet alternativ ville være at du bruker gulvavretting/sparkel, som ofte er tilgjengelig som fiberforsterket. Dog kan jeg synes at man mister litt av "betongfølelsen" med disse gulv-produktene.
Vanlig tørrsakket Finbetong har ofte steinstørrelse opp til ca 6 mm. Man pleier for denne å anbefale tykkelse ned til 20 mm, men det fungerer ofte bra ned til 15 mm også. For tynnere tverrsnitt bør man velge en "betong" med mindre stein, og eventuelt noe høyere styrke. Det finnes for eksempel tørrsakket Reparasjonsbetong som har steinstørrelse opp til 4 mm, noe som muliggjør støpetykkelse på ca 10 mm. Reparasjonsbetongen har som regel også litt høyere styrke (ca C40/50) enn standardbetong (ca C30/37).
Videre anbefaler jeg at du armerer platen din på et vis. Enten at du støper inn et tynnere armeringsnett (eller "hønsetråd", pussnett, mm) midt i tverrsnittet, alternativt at du bruker fibre i betongen. Det finnes Reparasjonsbetong som inneholder fibre, men ikke standardbetong så vidt jeg vet. Får du ikke tak i fiberforsterkede produkter, kan man tilsette fibrene selv (forslagsvis plastfibrer). Det kan imidlertid være vanskelig å som privatperson få tak i fibre for betong, men du kan sjekke med en nærliggende fabrikkbetongleverandør.
Trekklaget til armeringen bør være minst tilsvarende diameteren på armeringen, og gjerne større enn den største steinstørrelsen. Dette for å sikre vedheftingen til armeringen samt redusere risikoen for at armeringen "skinner" gjennom overflaten.
Et annet alternativ ville være at du bruker gulvavretting/sparkel, som ofte er tilgjengelig som fiberforsterket. Dog kan jeg synes at man mister litt av "betongfølelsen" med disse gulv-produktene.
Finjas Reparasjonsbetong inneholder fiber og er lett å få tak i. Enig med eksperten om at et pussnett i midten ikke er galt, tenk også på å lage monteringshullene allerede under støpingen, for det kan være litt vanskelig å bore disse i etterkant på en så tynn plate. Skal du støpe inn festemateriale, så fest disse i armeringsnettet. Støp gjerne litt tykkere hvis du planlegger å slipe platen etterpå. Hvis du ikke planlegger å slipe, så velg materiale til formen som tilsvarer overflaten du ønsker.
Klikk her for å svare