Vi har planer om å feste en betongplate i kjøkkenet direkte på veggen, men er usikre på om vekten på den vil holde. Den skal sitte inne i et hjørne så den er ikke helt symmetrisk. Mellom 32 cm bred ut fra veggen som minst og opp til 65 cm som bredest og være 4 cm tykk. Det er vegg til trappehuset i leiligheten så det føles som en ordentlig betongvegg. Tror dere det er gjennomførbart? Vi regner med at den skal veie ca. 70 kilo.

A
Hvordan har dere tenkt å feste den? Vil den hvile på benkeskapene også?

Det går bra å gjøre det slik om du armerer den riktig.

S
Pagno skrev:
Det går bra å gjøre så om du armerer den riktig.
så armeringen løser innfestingen?

SBH skrev:
så ameringen løser infästningen?
Spørsmålet var om platens beskaffenhet ikke infästning, om spørsmålet formuleres som om det går å feste en 70 kilos betongplate på et fast underlag som betongvegg, underforstått, uten underskap, er svaret fortsatt ja, om den armeres riktig.
Om ts sender et bilde og stiller et mer utførlig spørsmål så er det lettere å få et korrekt svar direkte.
Mvh P-A

S
Pagno skrev:
Spørsmålet var om platens beskaffenhet ikke innfesting, om spørsmålet formuleres som om det går an å feste en 70 kilos betongplate på et fast underlag som betongvegg, underforstått, uten underskap, er svaret fortsatt ja, om den er armert riktig.
Om ts sender et bilde og stiller et mer utførlig spørsmål så er det lettere å få et korrekt svar direkte.
Mvh P-A

Feste betongplate på vegg?

Ellers ville man spørre hvordan får jeg betongplaten holdbar

SBH skrev:

Feste betongplate på vegg?

ellers skulle man spørre hvordan får jeg betongplaten holdbar
Vi leser helt klart ulike deler av trådstarterens spørsmål, jeg ser det som at trådstarterens fundering er om betongplaten kommer til å holde, ettersom infoen om at den veier 70 kg ikke utgjør noe problem i hvilket av tilfellene, uansett hva trådstarteren refererer til, mulig at jeg mistolker trådstarterens spørsmål, jeg leste hele spørsmålet flere ganger og vet fortsatt ikke om han har problem med å feste den, eller om platen kommer til å holde, veggen holder om den har den forutsetning som trådstarteren skriver det kan vi være enige om uansett..
Mvh P-A

• Liker
1
  • Laddar…
Da skal jeg presisere! Spørsmålet gjelder om jeg tør å henge opp en så tung plate direkte på veggen, altså om veggen tåler det. Platens holdbarhet løser vi med armering. Siden det er ment for spiseplassen er det jo en risiko for at det kan bli en del vekt på platen. Jeg legger ved et bilde for å tydeliggjøre Kjøkkenhjørne med hvite vegger og tregulv, benkeplate til venstre med glass og tørkerull. Vindu med en plante og notatbok til høyre.

tanken er at betongplaten kommer til å gå ut omtrent halve bredden på benkeplaten som vises til venstre.

Ser ut til å være et eldre hus. Kan være murvegg med puss?

Fest lekter 45x45 på veggene så hele platens bakkant samt sider hviler på lektene.
Lim med PL600 eller lignende mellom lekt og betongplate.
Viktig selvfølgelig å bruke en plugg og skrue som er tilpasset for veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.