Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det beste er nok riktige vangstycken (obs stavningen), dvs skråstilte regler med utsagede trinnkiler. Det går sikkert an å få din løsning til å holde, men den er svakere når det gjelder å utnytte materialets styrke og ikke så elegant.
Problemet med ferdig lagde vagnstycken er at de ikke matcher høydeforskjellen som jeg har.J justusandersson skrev:
Ja, spesielt pene er de ikke, men de kommer ikke til å synes når terrassebordene er på plass.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ferdiglagde duger sikkert ikke. Lag dem selv. Ta utgangspunkt i trappeformelen, 2h+d=60-63. Doble trinnhøyden pluss trinn-dybden skal bli 60 til 63 uttrykt i cm.
41cm totalhøyde med to trinn gir 20,5cm per trinn
2h+d=60 til 63cm
2*20,5+d=60 til 63 cm gir at trinn-dybden bør være 19 til 22cm.
41cm totalhøyde med tre trinn gir ~13,5cm per trinn
2h+d=60 til 63cm
2*13,5+d=60 til 63 cm gir at trinn-dybden bør være 33 til 36cm.
Med bare ett eller to trinn synes jeg at du kan ta ut svingene litt. Hvor bred skal trappen bli? Jeg ville nok laget en "sitt trapp" langs hele dekket og gjort den dypere, ca 3-5 terrassebord i dybde og innredet med noen puter. Trapper er undervurdert behagelige å sitte i.
Overhenget i bakkant ser ut til å være maks 20 cm, så alt tre som tar opp høydeforskjellen vil rekke til.
2h+d=60 til 63cm
2*20,5+d=60 til 63 cm gir at trinn-dybden bør være 19 til 22cm.
41cm totalhøyde med tre trinn gir ~13,5cm per trinn
2h+d=60 til 63cm
2*13,5+d=60 til 63 cm gir at trinn-dybden bør være 33 til 36cm.
Med bare ett eller to trinn synes jeg at du kan ta ut svingene litt. Hvor bred skal trappen bli? Jeg ville nok laget en "sitt trapp" langs hele dekket og gjort den dypere, ca 3-5 terrassebord i dybde og innredet med noen puter. Trapper er undervurdert behagelige å sitte i.
Overhenget i bakkant ser ut til å være maks 20 cm, så alt tre som tar opp høydeforskjellen vil rekke til.
Trappen kommer til å bli lang, 9,6m.T toolman77 skrev:41cm totalhøyde med to trappetrinn gir 20,5cm per trinn
2h+d=60 til 63cm
2*20,5+d=60 til 63 cm gir at trappetrinnets dybde bør være 19 til 22cm.
41cm totalhøyde med tre trappetrinn gir ~13,5cm per trinn
2h+d=60 til 63cm
2*13,5+d=60 til 63 cm gir at trappetrinnets dybde bør være 33 til 36cm.
Med bare ett eller to trinn synes jeg du kan ta ut svingene litt. Hvor bred skal trappen bli? Jeg ville nok laget en "sitte trapp" langs hele dekket og gjort den dypere ca 3-5 terrassebord i dybde og møblert med noen puter.. Trapper er undervurdert behagelige å sitte i.
Overhenget i bakkant ser ut til å være maks 20 cm så alt treverk som tar opp høydeforskjellen vil rekke
Som det er laget nå er det to trinn, 350mm dype med høyde 138mm.
Avstanden mellom bjelken og støttefundamentene er 24cm. Hvordan ville du gjort innfestingen på best mulig måte?
Et trinn er vanligvis mellom 15-18cm i høyde. Sittehøyden kan være alt mellom 40-70cm. Regn ut trappens totalhøyde og del med ønsket antall trinn, regn deretter et gjennomsnitt for trinnene og legg sittehøyden på et passende sted som linjerer med trappen.
Du kan gjøre på mange måter så dette er kun et eksempel
Du kan gjøre på mange måter så dette er kun et eksempel
Skal det linjere med trinnet så blir sittebenken bare 27,6cm høy, det føles ganske lavt?M Marcusskold skrev:Et trinn er vanligvis mellom 15-18cm i høyde. Sittehøyden kan være alt mellom 40-70cm. Regn ut trappens totalhøyde og del med ønsket antall trinn, regn deretter et gjennomsnitt for trinnene og legg sittehøyden på et passende sted som linjerer med trappen.
Du kan gjøre det på mange måter så dette er kun et eksempel
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Egnet sittehøyde er rundt 50 cm. 45x95 til den nedre delen av vangstykket kan være passende med de lengdene som er aktuelle.
Klikk her for å svare


