Hei alle!

Nå begynner det å nærme seg det siste før byggingen, og som litt kuriosa ville det vært interessant å høre hvordan dere andre synes det skal gjøres.

Huset har et antall stålbjelker felt inn i etasjeskillet for å unngå bærende konstruksjoner under. I disse bjelkene (tror det er HEA-bjelker) skal etasjeskillet settes inn i henhold til bildene nedenfor.
Illustrasjon av en HEA-bjelke som viser hvordan mellomgulv kan festes direkte til stålkonstruksjonen.
Illustrasjon av stålbjelker og trebjelker, der mellomgulv skal monteres. Viser HEA-bjelker med trevirke som støtter gulvkonstruksjonen.

De innfelte stålbjelkene ser ut slik:
3D-modell av et husprosjekt med stålbjelker (HEA) integrert i etasjeskiller for å unngå bærende konstruksjoner under. Utsikt mot tak- og veggstrukturen.

Finnes det noen løsning for å feste etasjeskillet i stålet på H-balken? Siden bjelkene kommer på plass før stenderne, må man bøye dem inn, og da kan man kanskje ikke ha festepunkter for hver stender. Jeg tenker at egenvekten på etasjeskillet løser det meste og at stenderne holder seg på plass med avklossing + skruer / lim i sponplatene på gulvet samt bærelektene i taket nedenfor.

Med vennlig hilsen Richard

• Liker
Styre
  • Laddar…
Sveise eller skru med selvborende skrue fast BMF vinkler.

Oki doki. En annen variant jeg tenkte var å bore hull gjennom stålbjelken og skru oppfra / nedfra.

/ Richard

peternicklas
Kottla i hver ende så sitter de fast og de kan ikke bøye seg.

Bruk bjelkelastropper:

Bilde som viser bruk av balkstropp fra JOMA Beräkningshandbok, med detaljerte metallbånd i kryss over en stålbjelke.

bilde fra JOMA Beregningshåndbok

Sist redigert:
Hva har du for HEA bjelke?
I mitt tilfelle hadde jeg HEA 180 og 45x220 bjelkelag hvilket medga etter utskjæring at jeg kunne skru lime 45+40 mm trestender ovenfor stålbjelken. En på hver side av hver bjelke, ca 60 cm inn på hver bjelke.

• Liker
Mousa
  • Laddar…
@Fahlis - det hadde jeg faktisk ikke sett før. Det skal jeg sjekke ut!

@JOW - HEA 220, det hadde selvfølgelig vært hyggelig å få til noe slikt, men jeg er redd det hadde bygd for mye.

Med vennlig hilsen Richard

• Liker
davidcn
  • Laddar…
Skyt fast vinkler med en bolt pistol.

Ja, din stålbalk er jo like høy som bjelkelaget så mitt forslag er ikke noe alternativ for deg.

Slip bort galvet om du skal sveise byggvinkler.

Da huset mitt ble bygget, var det planlagt for bjelkesko i henhold til fahlis skisse.
Men byggherren ignorerte dette.
Han skrulimte en 45x70 regel oppå underrammene/gulvreglene i stedet.

Reglene var 220 og ble altså 290 mm, HEA-bjelken var 200 mm.
Uinredet loftsoverning oppå 290 mm bjelkelaget.

P
Vi søkte også rundt på forumet for å se hvordan man kunne løse det. I vårt tilfelle var det 2 pilar av vkr 70x70x4 som ble til kkr, ca 2,5m høye. Med en HEA200 ovenpå a ca 5m. Hvis noen leter etter svar akkurat som jeg gjorde...

• Tregulv med åpne bjelkelag og synlig bjelke ved vegg i et renoveringsprosjekt på loftet, med isolasjon bak panelene.
  • HEA200-bjelke montert på vkr pelarer i en pågående konstruksjon, med synlig treverk og isolasjon i bakgrunnen.
@Smillan1000 Hvordan festet dere bjelken på søylene?
Vi skal ha omtrent samme løsning som dere, vil gjerne se forslag på hvordan man gjør det. :)

P
F flimsy skrev:
@Smillan1000 Hvordan festet dere bjelken på søylene?
Vi vil ha omtrent nøyaktig samme løsning som dere, vil gjerne se forslag på hvordan man gjør det. :)
Det ble sveiset. Jeg var litt bekymret med tanke på brannrisikoen med tre osv som hadde tørket i 45 år, men det gikk bra. Hadde våte håndklær rundt samt brannslukker. Nedre delen av søylene ble sveiset på en plate på ca 15x30cm for avlasting, som i sin tur står på grunnmuren og holdes med ekspansjonsbolter.

• Svart metallstolpe sveises til en horisontal bjelke i et hjørne med treverk og isolasjon synlig rundt.
  • Liker
flimsy
  • Laddar…
Takk! Får se hvordan vi løser det, men mistenker at det blir noe lignende.

Anonymiserad 255302 skrev:
Vi sökte också runt på forumet för att se hur man kunde lösa det. I vårt fall var det 2 pelare av vkr 70x70x4 som blev till kkr, ca 2,5m höga. Med en HEA200 ovanpå a ca 5m. Ifall någon letar svar precis som jag gjorde...
Borrade ni hål i hea-balken och bultade fast vinklarna?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.