Nå begynner det å nærme seg det siste før byggingen, og som litt kuriosa ville det vært interessant å høre hvordan dere andre synes det skal gjøres.
Huset har et antall stålbjelker felt inn i etasjeskillet for å unngå bærende konstruksjoner under. I disse bjelkene (tror det er HEA-bjelker) skal etasjeskillet settes inn i henhold til bildene nedenfor.
De innfelte stålbjelkene ser ut slik:
Finnes det noen løsning for å feste etasjeskillet i stålet på H-balken? Siden bjelkene kommer på plass før stenderne, må man bøye dem inn, og da kan man kanskje ikke ha festepunkter for hver stender. Jeg tenker at egenvekten på etasjeskillet løser det meste og at stenderne holder seg på plass med avklossing + skruer / lim i sponplatene på gulvet samt bærelektene i taket nedenfor.
Hva har du for HEA bjelke?
I mitt tilfelle hadde jeg HEA 180 og 45x220 bjelkelag hvilket medga etter utskjæring at jeg kunne skru lime 45+40 mm trestender ovenfor stålbjelken. En på hver side av hver bjelke, ca 60 cm inn på hver bjelke.
Da huset mitt ble bygget, var det planlagt for bjelkesko i henhold til fahlis skisse.
Men byggherren ignorerte dette.
Han skrulimte en 45x70 regel oppå underrammene/gulvreglene i stedet.
Reglene var 220 og ble altså 290 mm, HEA-bjelken var 200 mm.
Uinredet loftsoverning oppå 290 mm bjelkelaget.
Vi søkte også rundt på forumet for å se hvordan man kunne løse det. I vårt tilfelle var det 2 pilar av vkr 70x70x4 som ble til kkr, ca 2,5m høye. Med en HEA200 ovenpå a ca 5m. Hvis noen leter etter svar akkurat som jeg gjorde...
@Smillan1000 Hvordan festet dere bjelken på søylene?
Vi vil ha omtrent nøyaktig samme løsning som dere, vil gjerne se forslag på hvordan man gjør det.
Det ble sveiset. Jeg var litt bekymret med tanke på brannrisikoen med tre osv som hadde tørket i 45 år, men det gikk bra. Hadde våte håndklær rundt samt brannslukker. Nedre delen av søylene ble sveiset på en plate på ca 15x30cm for avlasting, som i sin tur står på grunnmuren og holdes med ekspansjonsbolter.
Vi sökte också runt på forumet för att se hur man kunde lösa det. I vårt fall var det 2 pelare av vkr 70x70x4 som blev till kkr, ca 2,5m höga. Med en HEA200 ovanpå a ca 5m. Ifall någon letar svar precis som jag gjorde...
Borrade ni hål i hea-balken och bultade fast vinklarna?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.