Planlegger å bygge en 2-plans villa og har sett på hvordan mellomgulvet kan bygges på forskjellige måter. Disse to virker ganske vanlige:
Alt 1.
Alt 2.
Det virker som alternativ 2 blir smidigere med dampsperren, men finnes det noen andre fordeler og ulemper? Jeg har sett bygg med 1,5-plan som har brukt stående stendere hele veien opp til sviller hvor takstolene skal stå. Men det føles kanskje ikke som det beste med 2-plan da de trenger å være 5m+ lange, ser at man kan kjøpe lange stendere som er fingerskjøtet så de er lengre, men det blir kanskje bedre om man deler opp etasjene.
Noen som har synspunkter på hvordan man bygger mellomgulvet i en 2-plans villa? er takknemlig for alle svar!
Forskjellen mellom alt 1 og 2 er så vidt jeg kan se innfestingen av etasjeskillerens bjelkelag. Derimot inneholder alt 2 også lekte og syll hvilket betyr at veggstenderne også i dette alternativet er en etasje høye. Fordelen med alt 2 er at ytterveggen er mer ubrutt (dog ikke helt) og at dampsperren kan settes hel. Ulempen er at det er mye mer slitsomt å bygge slik. Det gjelder at kantregelen (nr. 09) er godt innfestet. Selv ville jeg aldri velge alt 2.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.