Jeg lurer på hvordan jeg gjør innfestingen av et nytt mellometasjeskjøt i eksisterende yttervegg (45x195mm regelstamme)

Bjelkelaget vil ha en spennvidde på 660 cm og lages av limtrebjelker 90x315 mm (beregnet i dimensjoneringsprogram). Min tanke er å legge en liggende limtrebjelke 90x180 mm som "jakkes inn" 45 mm i regelstammen som det nye bjelkelaget kan hvile på.

Spørsmål:
- Er min konstruksjonsløsning bra?
- Skal jeg "jakke inn" 45 eller 90 mm i regelstammen?

Vis vedlegget Översikt.pdf
Vis vedlegget Detalj.pdf

Jakka inn en regel blir kjempebra men å kjøre på 315*90 når spennvidden er 0.6 meter er veldig overkill.

Spennvidden i regelstammen er cc60, der ligger bjelken som er 90x180 mm som også kan anses være i overkill, men det finnes et vindu i veggen derav den dimensjonen.

Selve bjelkelaget har spennvidden 6.6 m derav 90x315 mm limtre dimensjon.

• Liker
Packelito
  • Laddar…
Hvis du jackar inn en 90 mm bred regel 45 mm så får du et utspring på 45 mm. Hvordan håndterer du det? Kan det være et alternativ å i stedet for 90x180 ta en 45x220 og slå på eksisterende stående reglar med en 45x45 som støtte under den 90x180? På den måten får du jo en glatt vegg og slipper jobben med å jacke. Eventuelt blir det rimeligere også. Jeg har vanskelig for å tro at det ikke holder med en 45x220, men det kommer jo an på hvor bredt vinduet er.

Utskjut er ikke noe problem siden jeg uansett har liggende 45x45 med isolering på innsiden av stenderverket. Din idé var dog ikke så dårlig, å slippe å skjære ut hadde jo vært greit. Men det er dessverre et liggende vindu i veggen som er 160 cm, derfor 90x180 limtre.

Spørsmålet er vel egentlig om vridningskraften nedover på 90x180 bjelken blir for stor om jeg bare skjærer ut 45 mm kontra at stenderverket blir for svakt om jeg skjærer ut 90 mm (bare 105 mm igjen).

Om du jackar ut med skikkelig tett passning så svekkes ikke reglene nevneverdig (tror jeg, best å tilføye). En annen ting som jeg tror er at en 45x220 lett klarer spennvidden på 160 cm men det hjelper jo ikke deg hva jeg tror. Jeg ville dog overveid å la en erfaren snekker gjøre den vurderingen. Avhengig av om du har plass over vinduet så kan man jo eventuelt sette ytterligere en 2 toms 4 under.

Allerede med 90x180 så har jeg ganske trangt oppover så jeg vil ikke ha en 45x220. Gulvet på overetasjen kommer rett og slett for høyt opp om jeg tar en 45x220.

Går det ikke an å gjøre som jeg gjorde i mitt laftbygg. Jeg brukte 220x45 til både bjelkelag og gulvregel, men prinsippet går jo å bruke også med andre dimensjoner så lenge du kan finne passende bjelkesko.
Du slipper å hakke ut noe og du kan dessuten ha en ubrutt plast forbi hele mellomgulvet.

Byggplass med trebjelker i taket, stillas og ulike verktøy på gulvet, under konstruksjon av et rom med plastisolasjon på veggene.

Chaz skrev:
Allerede med 90x180 så har jeg ganske tight oppover, så jeg vil ikke ha en 45x220. Gulvet i overetasjen kommer rett og slett for høyt opp hvis jeg tar en 45x220.
Da ville jeg jacka inn 45 mm. Det blir bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.