2.772 lest ·
14 svar
3k lest
14 svar
Fermacell + masonitt. Holdbart for baderom ?
Hei
Bygger baderom, helfliset.
Trenger deres råd om fastheten på undervæggene.
I dag sitter det 11mm masonitt på cc60 regel. (70-talls fritidshus)
Min plan er å sette fermacell for økt styrke vs vanlig gips.
holder dette?
Holder det også for tyngre innfestinger f.eks. kommode?
Bygger baderom, helfliset.
Trenger deres råd om fastheten på undervæggene.
I dag sitter det 11mm masonitt på cc60 regel. (70-talls fritidshus)
Min plan er å sette fermacell for økt styrke vs vanlig gips.
holder dette?
Holder det også for tyngre innfestinger f.eks. kommode?
Har du lenke til det?Jonatan79 skrev:
Er det nytt?
Sist jeg sjekket så hadde BKR ikke noe å si om underliggende plate... Man får/fikk ha enkelgips til og med
Fermacell er en bra plate, tåler mer enn gips, men du bør ha kortlinger der du skal feste opp ting eller sette 15mm plywood med den kan du montere hva du vil hvor du vil uten kortlinger
Siden minst 2014, om jeg husker rett...nino skrev:
Har du link til det?
Er det nytt?
Sist jeg sjekket, så hadde BKR ingenting å si om underliggende plate... Man får/fikk ha enkelgips til og med
Fermacell er en bra plate, tåler mer enn gips, men du bør ha kortlinger der du skal feste opp ting eller sette 15mm kryssfiner med den kan du montere hva du vil hvor du vil uten kortlinger

Moderator
· Stockholm
· 57 792 innlegg
Usikker på hva det er for et dokument. Såvidt jeg vet så "utvecklades" vptrumsväggen med kryssfiner som et prosjekt på initiativ av et antall forsikringsselskaper. Den skulle ses som et eksempel på hvordan man oppnår de mer abstrakte kravene som finnes i regelverkene. Det er mulig at den er blitt opphøyet til regel nå, men jeg tror ikke det.
Moderator
· Stockholm
· 57 792 innlegg
Men når det gjelder opprinnelig spørsmål i tråden har jeg ikke noe godt svar. Mer enn at det ikke duger om du skal skru opp en servant eller dusjvegg. Det holder med tvil for en håndklekrok eller toalettpapirholder.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.407 innlegg
Forsikringsselskapene pleier å kreve at man følger bransjereglene så BBV i dette tilfellet og de krever ikke våtromsveggen selv om det er en skikkelig jækla bra universalløsning som løser en del problemer mer automatisk enn mer budsjettløsninger.Jonatan79 skrev:
Jeg synes dog det høres ganske spinkelt ut for et bad og ville gått inn med mer lekter og kryssfiner. Har en erfaren snekker/flislegger hjemme og de brukte maks 45cc i vegg og maks 30cc i gulv og de tok forsterkningsjobben på stort alvor.
Som jeg tolker fermacell’s egne dokumentasjon skal det være ok med enkel plate.
”
4.8.13 Bruk av fermacell
Fibergips i våtrom
n 12,5 mm fermacell Fibergips c/c 600 mm
er godkjent og P-merket av SP-sertifisering for å brukes i ett lag i våtrom. For å oppfylle kravet på P-merking SC 0226-09 i våtrom skal alle horisontale skjøter ha spikerslag.”
side 40 i denne beskrivelsen https://www.byggfaktadocu.se/monter...32/fil-files/monteringsanvisningfibergips.PDF
”
4.8.13 Bruk av fermacell
Fibergips i våtrom
n 12,5 mm fermacell Fibergips c/c 600 mm
er godkjent og P-merket av SP-sertifisering for å brukes i ett lag i våtrom. For å oppfylle kravet på P-merking SC 0226-09 i våtrom skal alle horisontale skjøter ha spikerslag.”
side 40 i denne beskrivelsen https://www.byggfaktadocu.se/monter...32/fil-files/monteringsanvisningfibergips.PDF
takkRickard. skrev:
Forsikringsselskapene pleier å kreve at man følger bransjereglene, så BBV i dette tilfellet, og de krever ikke våtromsveggen selv om det er en skikkelig bra universalløsning som løser en del problemer mer automatisk enn mer budsjettvennlige løsninger.
Jeg synes dog det høres nokså spinkelt ut for et baderom og ville ha gått inn med mer lekter og kryssfiner. Har en erfaren snekker/flislegger hjemme, og de kjørte maks 45cc i vegg og maks 30cc i gulv, og de tok forsterkningsjobben på alvor.
Den nye veggen får cc30 med spikerslag.
De gamle veggene har som sagt masonitt med cc60+ spikerslag.
På disse veggene høres det ut som jeg må forsterke, enten med kryssfiner eller åpne veggen og legge om lektene.
Med tanke på at man bygde bad med enkel gips og kortlinger der det trengtes ved servant osv., og det bygges fortsatt så (dog så fraskriver man seg fra sikker vann og andre anbefalinger)
Så fungerer det, men det finnes jo en grunn til at man har utviklet våtromsveggen.
Så fungerer det, men det finnes jo en grunn til at man har utviklet våtromsveggen.
Moderator
· Stockholm
· 57 792 innlegg
Spørsmålet er vel om fermacell enkelplate er ok som underlag for fliser. Hvis bjelkene sitter på cc60. Vanlig gips blir ikke stivt nok. Våtromsvegg er ikke alltid fliser.
Klikk her for å svare