Hei
Bygger baderom, helfliset.
Trenger deres råd om fastheten på undervæggene.
I dag sitter det 11mm masonitt på cc60 regel. (70-talls fritidshus)
Min plan er å sette fermacell for økt styrke vs vanlig gips.

holder dette?
Holder det også for tyngre innfestinger f.eks. kommode?
 
Det eneste som er godkjent under gips er osb eller plyfa 15mm mot stenderne nå for tiden…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det eneste som er godkjent under gips er osb eller plyfa 15mm mot reglene nå for tiden…
Har du lenke til det?
Er det nytt?

Sist jeg sjekket så hadde BKR ikke noe å si om underliggende plate... Man får/fikk ha enkelgips til og med

Fermacell er en bra plate, tåler mer enn gips, men du bør ha kortlinger der du skal feste opp ting eller sette 15mm plywood med den kan du montere hva du vil hvor du vil uten kortlinger
 
nino nino skrev:
Har du link til det?
Er det nytt?

Sist jeg sjekket, så hadde BKR ingenting å si om underliggende plate... Man får/fikk ha enkelgips til og med

Fermacell er en bra plate, tåler mer enn gips, men du bør ha kortlinger der du skal feste opp ting eller sette 15mm kryssfiner med den kan du montere hva du vil hvor du vil uten kortlinger
Siden minst 2014, om jeg husker rett...
Diagram av våtromsvegger med eksempler på keramikk, plastmatte og malt overflate. Viser lag som kryssfinér og tetningslag.
 
Usikker på hva det er for et dokument. Såvidt jeg vet så "utvecklades" vptrumsväggen med kryssfiner som et prosjekt på initiativ av et antall forsikringsselskaper. Den skulle ses som et eksempel på hvordan man oppnår de mer abstrakte kravene som finnes i regelverkene. Det er mulig at den er blitt opphøyet til regel nå, men jeg tror ikke det.
 
  • Liker
Jonas Blom
  • Laddar…
Anbefaling er kanskje riktig ord, regel eller krav er det neppe. Hva forsikringsselskapene kan si om saken er noe annet...
 
Men når det gjelder opprinnelig spørsmål i tråden har jeg ikke noe godt svar. Mer enn at det ikke duger om du skal skru opp en servant eller dusjvegg. Det holder med tvil for en håndklekrok eller toalettpapirholder.
 
  • Liker
Jonas Blom
  • Laddar…
Rickard.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hva forsikringsselskapene kan si om saken er noe annet...
Forsikringsselskapene pleier å kreve at man følger bransjereglene så BBV i dette tilfellet og de krever ikke våtromsveggen selv om det er en skikkelig jækla bra universalløsning som løser en del problemer mer automatisk enn mer budsjettløsninger.

Jeg synes dog det høres ganske spinkelt ut for et bad og ville gått inn med mer lekter og kryssfiner. Har en erfaren snekker/flislegger hjemme og de brukte maks 45cc i vegg og maks 30cc i gulv og de tok forsterkningsjobben på stort alvor.
 
  • Liker
Jonas Blom
  • Laddar…
Som jeg tolker fermacell’s egne dokumentasjon skal det være ok med enkel plate.

4.8.13 Bruk av fermacell
Fibergips i våtrom
n 12,5 mm fermacell Fibergips c/c 600 mm
er godkjent og P-merket av SP-sertifisering for å brukes i ett lag i våtrom. For å oppfylle kravet på P-merking SC 0226-09 i våtrom skal alle horisontale skjøter ha spikerslag.”

side 40 i denne beskrivelsen https://www.byggfaktadocu.se/monter...32/fil-files/monteringsanvisningfibergips.PDF
 
H hempularen skrev:
Men når det gjelder opprinnelig spørsmål i tråden har jeg ikke noe godt svar. Mer enn at det ikke duger om du skal skru opp en servant eller dusjvegg. Det holder med tvil til en håndklekrok eller toalettpapirholder.
takk puff av original spørsmål.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Forsikringsselskapene pleier å kreve at man følger bransjereglene, så BBV i dette tilfellet, og de krever ikke våtromsveggen selv om det er en skikkelig bra universalløsning som løser en del problemer mer automatisk enn mer budsjettvennlige løsninger.

Jeg synes dog det høres nokså spinkelt ut for et baderom og ville ha gått inn med mer lekter og kryssfiner. Har en erfaren snekker/flislegger hjemme, og de kjørte maks 45cc i vegg og maks 30cc i gulv, og de tok forsterkningsjobben på alvor.
takk
Den nye veggen får cc30 med spikerslag.
De gamle veggene har som sagt masonitt med cc60+ spikerslag.
På disse veggene høres det ut som jeg må forsterke, enten med kryssfiner eller åpne veggen og legge om lektene.
 
Med tanke på at man bygde bad med enkel gips og kortlinger der det trengtes ved servant osv., og det bygges fortsatt så (dog så fraskriver man seg fra sikker vann og andre anbefalinger)
Så fungerer det, men det finnes jo en grunn til at man har utviklet våtromsveggen.
 
Spørsmålet er vel om fermacell enkelplate er ok som underlag for fliser. Hvis bjelkene sitter på cc60. Vanlig gips blir ikke stivt nok. Våtromsvegg er ikke alltid fliser.
 
  • Liker
Jonas Blom og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Siden minst 2014 om jeg husker riktig...
[bilde]
Hvor er det der fra?
Som sagt tidligere så er det en anbefaling ikke et krav (om det ikke er endret nylig, -14 var det da ikke et krav)
 
Ingen krav som sagt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.