Hei,

Jeg holder på med å renovere mitt 40-tallskjøkken og tenkte å felle inn rør og bokser for elektrisitet.

Jeg hadde tenkt å frese inn rørene og så legge gips på, problemet jeg har støtt på er at boksene jeg finner er 50mm dype, noe som betyr at jeg må frese ganske dypt i den stående sponten som er den eksisterende innerveggen (jeg har revet bort sponplaten som satt på før), for å få boksene i nivå med gipsen.

Spørsmålet er rett og slett, kan man gjøre dette eller er denne stående sponten bærende? Bordene som danner sponten er 50mm tykke.

Legger ved foto av en utfresning jeg allerede har gjort.

Takk på forhånd

• Veggen med stående panel har en utskjæring for en elboks ved siden av et vindu. Utsikten viser en gressplen og en grill utenfor.
  • Innendørs vegg i tre med utskårne spor for el-rør ved siden av et vindu. Utsikt mot en hage med grill. Verktøy ligger på vinduskarmen.
Synes du bør bygge et installasjonslag innenfor med 45×45 mm stendere, i hvert fall i ytterveggene. Der legger du alle el-rør samt ekstra isolering. Deretter OSB og gips. Blir robuste vegger.

J Josth skrev:
Synes du skal bygge et installasjonslag innenfor med 45×45 mm stendere, i alle fall i ytterveggene. Der legger du alle el-rør samt ekstra isolasjon. Deretter OSB og gips. Blir skikkelige vegger.
Har tenkt i de banene også, men det går utvendige rør for radiatorsystemet langs ytterveggen med vinduer, noe som ville gjøre at installasjonslaget blir veldig dypt, pluss at det er skjøter på rørene som gjør at jeg ikke er spesielt interessert i å bygge dem inn. Å legge om disse rørene uten skjøt går selvfølgelig, men budsjett er selvsagt også et hinder.

Riktig nok er vannrørene på et sted hvor jeg ikke har tenkt å skjule el med vinduet i mellom, men det føles som det hadde sett rart ut med ulik dybde på karmen rundt vinduet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.