Jeg har nettopp satt opp branngips i taket i en uoppvarmet garasje. Jeg brukte vanlig blankforsinket gipsskrue. Nå i ettertid har jeg forstått at slik skrue ikke egner seg for bruk i et uoppvarmet rom, og at jeg i stedet burde ha brukt spesiell gipsskrue for utendørsbruk.

Spørsmålet er hva konsekvensene av denne feilen blir? Rimeligvis vil skruen ruste slik at gipsen før eller siden faller ned. Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta? Handler det om 25 år, 50 år, eller 100 år?

Mvh,
Kaj
 
Regner det ikke inn i garasjen så vil det ikke ruste.
 
Claes Sörmland
Kjør en liten sorpsjonsavfukter i garasjen om vinteren så holder det nede fuktigheten og du unngår mugg og rust.

Mitt hus fra 1920 er spikret med ikke-galvaniserte spiker, også utendørs. De har rustet litt på overflaten etter 105 år.
 
  • Liker
Dilato
  • Laddar…
Hvis det er så fuktig at blankforsinket skrue ruster, så er det nok mye annet som har mugnet samtidig, så om taket ditt ramler ned er det ikke fordi skruen har rustet bort.
 
  • Liker
mexitegel
  • Laddar…
Det bør hovedsakelig være spørsmål om overflaterust, men det avhenger av hvor fuktig det er. Dvs hvor mange timer per år med RH>60%, og sannsynligvis en "aksellerasjonsfaktor" for hver 10% over 60%.

Så, tidsmessig kan det bare bli en grov estimering av hvor lenge det varer: >25 år - <100 år. Skruer er normalt alltid svakere enn tilsvarende spiker og står derfor ikke imot rust like lenge.

Så, hvis du vil sikre taket for lang tid fremover så er det vel bare å kjøpe skruer for utendørsgips og skru dem i mellom de eksisterende skruene. Eller som foreslått å senke luftfuktigheten (<60% RH).

Det er irriterende hvis man vil male da rusten må patineres for ikke å komme gjennom malingen. (Ekte alkydoljemaling, dvs ikke vannbasert, fungerer fint å patinere med, og antagelig også shellack.)
Kan vel legge til at selv om skruvehodene patineres så vil skruene ruste av med tiden siden de vil fortsette å ruste i overgangen mellom gipsplate og planke/sperre/regel. Botemiddelet er en varmere og tørrere garasje. Dvs RH <60% også over gipsplatene.
 
Får takke for tipsene!

Jeg gjør så at jeg trekker i skruer for utendørsbruk mellom de eksisterende skruene.

Å holde garasjen oppvarmet eller avfuktet er ikke et alternativ med dagens strømpriser.

Når det gjelder maling tror jeg at jeg legger på et lag med Hagmans Rustbeskyttelsesprimer på skruehodene, og deretter maler med alkydoljemaling. Det burde vel kunne fungere?

Jeg synes det er merkelig egentlig at blankforsinket skrue fungerer dårlig i ikke oppvarmede rom. Vi har blankforsinket skrue og spiker som har ligget i åpne esker i en uoppvarmet landbruksbygning i sikkert 40 år. De er fortsatt blanke og fine (i motsetning til vanlig blank trådspiker, som har rustet en del). Men det er kanskje verre om skruen er skrudd inn i noe? Min erfaring er dog at når man drar ut en gammel blank trådspiker som har vært halvveis spikret inn i tre, så er den mindre rusten der den har vært i treet. På loftet over garasjen finnes det blank trådspiker som nok er omtrent 60 år gammel, og bare har et tynt lag overflaterust. Det finnes også klippet spiker som burde være enda eldre, og også bare har overflaterust. Burde ikke blankforsinket skrue ruste mindre enn vanlig blank trådspiker?

Vennlig hilsen,
Kaj
 
H Hesta Gård skrev:
Burde ikke blankforsinket skrue ruste mindre enn vanlig blank trådspiker?
Det kan man mene, men kanskje er det ulik stålkvalitet til spiker vs skrue. Det kan forklare at de ruster forskjellig.
Elforsinking er for innendørs bruk, og kommer i forskjellige tykkelser. Jo tykkere lag desto mer motstandskraft mot rust. Det er slike egenskaper (kvalitet) som kan variere fra en produsent til en annen.
Min følelse sier at det meste materialet før var grovere og mer robust. Blant annet pga dårligere kontroll i fremstillingsprosessene så måtte man ta til større marginer.
 
Rickard.
Dette er elforzinket som jeg hatt montert utendørs helt ubeskyttet i litt over 5 år og det er snart fin patina på det.

Jeg er helt overbevist om at du ikke trenger å være bekymret for rust i alle fall til taket begynner å lekke vann.

Elforsinkede metallstenger montert i betongvegg, viser lett patina etter 5 års utendørs eksponering, med solbelyst overflate.
 
H Hesta Gård skrev:
Jeg har nylig satt opp branngips i taket i en uoppvarmet garasje. Jeg brukte vanlig blankforsinket gipsskrue. Nå i ettertid har jeg forstått at slik skrue ikke egner seg for bruk i et uoppvarmet rom, og at jeg i stedet burde ha brukt spesiell gipsskrue for utendørs bruk.

Spørsmålet er hva konsekvensene av denne feilen blir? Rimeligvis vil skruen ruste slik at gipsen før eller senere faller ned. Spørsmålet er hvor lang tid dette vil ta? Handler det om 25 år, 50 år, eller 100 år?

Mvh,
Kaj
Det vil ikke bli noen konsekvenser i det hele tatt. Skruen vil med god margin overleve garasjen.
 
  • Liker
Dilato
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.