1.902 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Feil fall på overvann fra veien til vårt hus oppdaget nå ved drenering. Erstatning?
Vi holder på å dreneres om vårt hus med kjeller for øyeblikket og fikk i dag en telefon fra dreneringsfirmaet. Det er tydeligvis ingen eller veldig dårlig fall på avløpet/dagvannet fra veien og inn til vårt hus. Huset er bygd i 1960, og vi visste at dreneringen var dårlig ved kjøpet i desember 2010. Når vi gravde opp, var det bare lagt Platon 1m ned og ingen dreneringsrør. Det er vel ingenting vi kan kreve erstatning for da vi, som sagt, va klar over at omdrenering var nødvendig.
Derimot lurer jeg nå på om det går an å få erstatning for å ordne det feilaktige fallet som finnes på dagvannet/avløpet fra vårt hus og ut til kommunens ledning ved veien (ca 8-10m). Avløpet har jo visserligen fungert som det skal, men det har alltid ligget vann i brønnen og kan nå muligens forårsake problemer for oss med vår drenering da det kommer tilbake vann når de prøvesprøyter.
Noen som vet om det går an å ta videre og hvem man eventuelt henvender seg til?
Behøves det mer informasjon, kan dere gjerne komme tilbake så kompletterer jeg.
Derimot lurer jeg nå på om det går an å få erstatning for å ordne det feilaktige fallet som finnes på dagvannet/avløpet fra vårt hus og ut til kommunens ledning ved veien (ca 8-10m). Avløpet har jo visserligen fungert som det skal, men det har alltid ligget vann i brønnen og kan nå muligens forårsake problemer for oss med vår drenering da det kommer tilbake vann når de prøvesprøyter.
Noen som vet om det går an å ta videre og hvem man eventuelt henvender seg til?
Behøves det mer informasjon, kan dere gjerne komme tilbake så kompletterer jeg.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 innlegg
Nå vet jeg ikke hvilken brønn du sikter til, men trolig er den observasjonen tilstrekkelig for at det skulle inngått i deres undersøkelsesplikt å oppdage feilen.
Om nå drenering manglet, og dere vil installere drenering, så er det soleklart ikke selgers problem at dreneringen ikke rett av kan kobles til kommunens overvannsledning.
Om nå drenering manglet, og dere vil installere drenering, så er det soleklart ikke selgers problem at dreneringen ikke rett av kan kobles til kommunens overvannsledning.
Dreneringsledninger anbefales jo ellers ikke i det hele tatt å koble til overvannsledningen, nettopp for å unngå problemer med at overvannsledningene flommer over ved styrtregn, vårflom osv. og presser opp vann i dreneringen.
Klikk her for å svare