Blir litt fundersam når man prøver å finne godt virke nå på vinterhalvåret. Vært både på byggmax, silvan og bauhaus i Västerås for å kjøpe virke til mitt bjelkelag, men det er jo svartmugg på annenhver planke så man må virkelig granske hver eneste planke grundig og de tar raskt slutt på hyllen... Fant noen svarte prikker på bjelkelaget jeg har rukket å sette opp, men jeg har penslet på med boracol et par ganger og lar det virke/tørke før jeg setter igjen med isolasjon og gulvspon. Trenger man å bekymre seg for at de skal vokse/trives likevel der inne?

I
Det spiller ingen rolle hvilken årstid det er når du kjøper tømmeret. Avgjørende for kvaliteten er når det er felt (helst vintertid), hvor det har vokst (helst i kalde strøk hvor veksthastigheten er lav og tømmeret derfor tettere enn der det vokser raskere i varmere strøk, det er f.eks. stor forskjell på Småländsk fur og norrlandsfur, den første er vrangved, den andre rettvokst), hvordan det sages, hvordan det lagres etter saging/høvling, hvordan det er transportert, hvordan det lagres på salgsstedet og til slutt hvordan det lagres på byggeplassen før det ble innebygd og også etter.

Svarte prikker (svartmugg i verste fall, i beste fall bare litt sprut av smøreolje fra sagen under sagingen, ta en prøve og la laboratorieanalysere) som behandles med boracol (kjemikalien bor i flytende form) pleier ikke å forårsake problemer etterpå. Knapt før heller om tømmeret får riktige forhold for at mugg ikke skal kunne vokse. Men vil du likevel ha større sikkerhet mot fortsatt spredning går det an å ordne ved å bore inn borpatroner (kjemikalien bor i fast form) i tømmeret på noen steder.

Laborerer du analyse om mugg og kan påvise at det fantes der før din håndtering, synes jeg du kan kontakte leverandøren og kreve erstatning for dine merkostnader + reduksjon av prisen. Alternativet er jo at leverandøren får tømmeret tilbake med tillegg for din transport m.m.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.