Hei, er litt nybegynner innen dette området men håper noen av dere har litt bedre peiling på hvordan sånt her fungerer.
Det jeg vil gjøre er å få oversikt over hvilken styrkeklasse alle skruene har, for å kunne sortere dem innbyrdes på en bedre måte... men har i arbeidet mitt støtt på litt problemer med å finne infoen om skruene.
Den første skruetypen jeg har er stoppskrue med sekskanthull og skål, rustfritt syrefast stål ifølge ISO 4029.
Databladet jeg har for skruene omfatter M2,M3,M4,M5,M6,M8,M10,M12 skruer, alle av materialet A4 ifølge ISO 3506-3.
ISO 3506-3 sier meg at den enten vil ha "hardness class" 12H eller 21H, databladet sier dog ingenting om verken "Vickers hardness" eller "hardness class".
Mitt spørsmål er da hvordan jeg ut fra den infoen jeg har skal gå videre for å finne ut hva jeg skal klassifisere skruen som?
Jeg vet at skruene kjøpes inn fra Bulten, men har ikke klart å få frem info fra deres hjemmeside om hva de bruker for hardhet. Ifølge innkjøpsspesifikasjonen jeg har er produsentens artikkelnummer f.eks.
ISO 4029-M10X16-A4
Er mitt eneste valg da å ringe til bulten (eller bufab som jeg har forstått at de heter nå) og høre med dem, eller går det an å ved hjelp av infoen jeg har finne ut hva hardheten er?
Har flere lignende skruer men da fra andre produsenter, der jeg har omtrent samme info.. men kan vente med dem i tilfelle jeg uansett får vite at det ikke går
Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne hjelpe meg med å få grep om dette!
mvh
Daniel