Jeg søker en passende løsning for en fast innspent søylefot til en limtresøyle i størrelse 215x225mm. Grunnlegging plate på mark samt det er en tilbygg.
Når jeg selv har sett rundt så har jeg funnet innfesting i henhold til bilde nedenfor fra Martinsons.se
Denne krever hva jeg forstår en verdi på DJ = 400mm som minst (for høyt for meg - blir en veldig merkelig plate om den skal helle fra 400mm ved søyle til 150mm i midten av platen tenker jeg) for å oppfylle momentkapasitet på 36kNm. Jeg trenger mindre enn halvparten av den momentkapasiteten og har derfor skrevet til deres kundetjeneste og spurt om det går an å redusere DJ men har ennå ikke fått et svar etter en uke. Så nå vender jeg meg til dere. Vet dere om noen passende innfesting som klarer dette? Hvilken dybde kreves i betongen?
Det trengs litt mer informasjon om omstendighetene, kanskje en tegning? Hva er det for type H-last og er det ingen andre systemer som kan hjelpe til med å føre ned H-lastene til grunnen? Alternativet kan være å bytte ut til stål om du må spenne inn søylen?
Jeg kan prøve å få opp en tegning litt senere da jeg sitter på mobilen akkurat nå. Men jeg har en horisontal last fra vindlast som forårsaker momentet.
Går det ikke an å få en momentstiv forbindelse mellom søyle-plate? Der søylen er i tre?
Er søylen stabiliserende for at ikke huset skal blåse over ende, kan man bruke innspente søyler. Dog i hus er det vanligere at man bruker vegger og bjelkelag som stabiliserende elementer. Tre fungerer å spenne inn men ofte bygger en slik løsning mye, dels tverrsnittet samt at det blir en skrukobling. Stål har nesten 20 ganger så stor E-modul, noe som gjør at man kan gå ned mye i dimensjon samt at denne kan sveises til en fotplate som kan forsenkes lett i platen og skjules.
Er søylen stabiliserende for at huset ikke skal blåse vekk kan man bruke fastinnspente søyler. Dog i hus er det vanligere å bruke vegger og bjelkelag som stabiliserende elementer. Tre fungerer å spenne inn men ofte bygger en slik løsning mye, dels tverrsnittet samt at det blir en skrukopling. Stål har nesten 20 ganger så stor E-modul som gjør at man kan gå ned mye i dimensjon samt at denne kan sveises til en fotplate som kan forsenkes lett i platen og skjules.
Det stemmer bra at søylen er stabiliserende for at huset ikke skal blåse vekk. Greien er at eksisterende vegger ikke tåler moment som oppstår på grunn av vindlast ved beregning i henhold til dagens normer. Dette gjelder kun en stolpe i den eksisterende veggen men betyr noe likevel for meg. Søyler med tverrsnitt 215x225 mm skal likevel brukes av estetiske grunner. Dermed er det kun innspenningen som jeg er nysgjerrig over, hvem leverer slikt og hvor dypt må man ned under markoverflaten for å klare et moment på 15 kNm?
Det stemmer bra at søylen er stabiliserende for å ikke huset skal blåse over ende. Greia er at eksisterende vegger ikke holder for moment som oppstår på grunn av vindlast ved beregning ifølge dagens normer. Dette gjelder kun en søyle i den eksisterende veggen men betyr noe likevel for meg. Søyle med tverrsnitt 215x225 mm skal likevel brukes av estetiske årsaker. Dermed er det kun innfestingen som jeg er nysgjerrig på, hvem leverer slikt og hvor dypt må man ned under markoverflaten for å klare et moment på 15 kNm?
Det kan kanskje oppfattes som om jeg unngår spørsmålet litt men det gjør jeg ikke Det letter å forstå helheten først før man svarer på spørsmålet, så en tegning ville lettet. Det kan også være slik at det finnes andre måter å løse stabiliteten enn å feste en tresøyle.
Det kanskje oppfattes som om jeg unngår spørsmålet litt men det gjør jeg ikke Det letter å forstå helheten først før man svarer på spørsmålet, så en tegning ville lette arbeidet. Det kan også være slik at det finnes andre måter å løse stabiliteten enn å feste en trestolpe.
Jeg er enig med Bosse, kanskje går det an å gjøre en annen abrovink for å løse ditt problem.
Angående ditt problem så går det an å resonnere på mange forskjellige måter. Men sikrest er å grave til frostfri dybde og støpe opp en stor jævla klump som du så borer ned chem-ankere i. Deretter fester du det inn slik som Martinson viser.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.