8.062 lest ·
18 svar
8k lest
18 svar
Fasadeplate 30 mm -Regel og få kuldebroer, eller ikke?
Pokker så vanskelig med alle disse beslutningene og parameterne... men fasadeplate og reglene er bestilt og levert, så jeg endrer nok ikke det (selv om det hadde vært interessant å sammenligne prisen og effekten med vanlige 45 mm plater). Jeg får sørge for at han drever hvis det blir sprekker...useless skrev:
Minste standarddimensjonen er 45 mm. Men rent spontant føles 30 mm tilleggsisolering veldig lite hvis man regner på potensiell besparing i forhold til investeringen, men hvis det er det eneste som får plass så er det kanskje ikke så mye å gjøre.
Dog tror jeg ikke det er noe problem å få på plass en 45 mm plate hvis man reglrer ut utenfor den ujevne stommen. Fordelen med "vanlige" plater er at de er mye mykere, slik at man kan trykke dem litt sammen og de tilpasser seg til underlaget. Harde fasadeplater kommer til å gi en uønsket luftspalte mellom platen og tømmerstommen der kald luft kan trenge inn.
Hva tror du om minste mulige luftspalte, hvor mange millimeter?
Ojda. Mente at 4mm ikke er nok. Ingenting er helt flatt og rett, så risikoen er stor for at en luftspalte på 4mm tettes. Luftspalten må ventilere tilstrekkelig for å tørke ut fuktigheten bak panelet.Turinna skrev:
Træguiden skriverTurinna skrev:
"Observer at i slagregnutsette situasjoner skal vertikal luftingslekt monteres bak spiklekten. Minste dimensjon for luftingslekt 25x48."
https://www.traguiden.se/konstrukti...-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/
Men du kan sikkert ha noe mindre. En fadadskiva er stiv og risikerer ikke å bule ut så mye.
Klikk her for å svare