Hei på dere!

Skal etterisolere huset mitt før ny trefasade skal monteres. Huset har en tømmerstokk og jeg sitter i klem mellom min håndverkere- og Isovers bygganbefalinger...
Nå har Isovers tekniske support feriestengt og jeg må ta en beslutning.
Hjelp!!

1.
Isover hevder at man ikke skal ha lekter, men montere fasadeskivene kant i kant for å unngå kuldebroer, deretter spikre lekter -minst 22x70- på tilhørende avstandsstykker som trykkes inn i skjøten og en midt i skiven og så spikres fasaden på lektene.
(Med Isovers metode får man da en lufting bak fasaden på 22mm)

2.
Byggmesteren min hevder at han må lekte 34x45 for å jevne ut tømmerstokken, montere platene mellom lektene og deretter spikre fasaden på dem.
(Med byggmesterens metode får man dessuten bare en lufting på 4mm bak fasaden).

Tømmerstokken er nok ikke helt rett, men heller ikke veldig ujevn.

Stemmer det byggmesteren sier?
Eller finnes det noen måte å jevne ut med avstandsbrikkene som skal brukes (Isover frarådet ikke deres metode selv om jeg sa at vi har tømmerstokk), det virker vel rart at Isovers metode ikke skulle kunne brukes på hus med tømmerstokk, synes dere ikke??!

Kan dere gi meg råd??

• Diagram som viser montering av fasadeskiver på en tømmervegg med Isover-metoden, inkludert vindsperre, plastbrikker og 22x70 spikreklekter.
Sist redigert:
  • Liker
Oussama.
  • Laddar…
EddieHansson
Om du har stående panel:
Panel
Liggende 22x45 (luftspalte)
Vindsperre/duk
Liggende 45x45 (fyll med isolasjon). Forskjøvet i forhold til innerste laget liggende.
Stående 45x45 (fyll med isolasjon)
Liggende 45x45 (fyll med isolasjon)
Eksisterende trevegg

Du kan tilpasse 45x45 etter hvor mye isolasjon du trenger. Endre rekkefølge hvis du vil ha liggende panel.

• Liker
Turinna
  • Laddar…
Takk, men så du hva spørsmålet var?

Regler eller ikke regler for å montere fasadeskiven på 30 mm, var spørsmålet:
-Isover sier ikke regler (for å ikke bygge inn kuldebroer)
-Byggmesteren sier regler (for å han må jevne ut tømmerstokken)

Fasadeskive = ikke lekter. Gjør som produsenten sier. Da må de stå for ev. problemer fremover.

• Liker
basseman og 1 annen
  • Laddar…
Da reisverket ikke er rett, lytt til byggherren som skal stå for sluttresultatet. Å montere platene på en ujevn stamme vil bare gi ujevne skjøter og kuldebroer samt en masse irritasjon når fasaden skal opp.

• Liker
Turinna og 2 andre
  • Laddar…
EddieHansson
Turinna Turinna skrev:
Takk, men så du hva spørsmålet var?

Reglar eller ikke reglar for å montere fasadeplaten på 30 mm, var spørsmålet:
-Isover sier ikke reglar (for å ikke bygge inn kuldebroer)
-Byggmesteren sier reglar (for at han må jevne ut tømmerstokken)
Ja, men jeg var vel kanskje uklar. Fasadeplatene er ikke mye bedre enn vanlig isolasjon, men ofte dyrere og krever god passform for å få til. Reglar du forskjøvet blir det minimalt med kuldebro.

Du trenger noenlunde rett for å få det pent med fasadebordene senere, så ut ifra det synes jeg også at byggmesterens forslag virker bedre, men at du legger på en 22x45 for en bedre luftspalte. 4 mm er nok. Verdt å sette musenett for luftspalten.

• Liker
Turinna
  • Laddar…
Takk Eddie!
Men du mener at 4mm IKKE er nok (selv om du skrev at 4mm er nok) og at jeg derfor skal legge på en 22x45?[/QUOTE]

B bossespecial skrev:
Da tømmerstammen ikke er rett så lytt til byggmesteren som skal stå for sluttresultatet. Å montere platene på en ujevn stamme vil bare gi ujevne skjøter og kuldebroer samt en masse irritasjon når fasaden skal opp.
Takk!!

J Jan_G skrev:
Fasadeplate = ikke lekter. Gjør som produsenten sier. Da får de stå for eventuelle problemer fremover.
Så skulle man jo ønske å gjøre det! MEN jeg er usikker på om det finnes noen løsning på problemet med en ujevn tømmerstokk, da isovers distanser ikke er justerbare så vidt jeg vet, og man vil jo ikke gjerne ha en skjev fasade…

Grunnproblemet er som sagt at stenderverket er ujevnt. Da er den beste løsningen det byggmesteren foreslår, dvs. å rette opp med stendere først og deretter isolere.
Hvis du isolerer mellom stendere, så trengs det ikke stive fasadeskiver, men det fungerer med vanlige skiver og vindsperre. Deretter legger man et nytt lag med spikestendere før man monterer fasaden slik at man får en luftspalte.

• Liker
Turinna
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Om du har stående panel:
Panel
Liggende 22x45 (luftspalte)
Vindsperre/duk
Liggende 45x45 (fyll med isolasjon). Forskjøvet i forhold til innerste laget liggende.
Stående 45x45 (fyll med isolasjon)
Liggende 45x45 (fyll med isolasjon)
Eksisterende trevegg

Du kan tilpasse 45x45 etter hvor mye isolasjon du trenger. Endre rekkefølge om du vil ha liggende panel.
I dette huset kan jeg ikke legge vanlig isolasjon og spesielt ikke 2 lag med 45mm, for da må vi bygge ut takutspringet og det blir en for dyr historie...
Så derfor blir det i rekkefølge: vindsperre, en 30mm fasadeskive mellom stendere med minst mulig luftspalte siden vi vil være sparsomme med hvor mye veggen bygger (byggeren hadde tenkt 4mm med en 34x45 stender hvilket høres lite ut, som sagt, men jeg er usikker på hvor lite som er minimum?) og fasade på det.

useless useless skrev:
Hovedproblemet er som sagt at stommen er ujevn. Da er den beste løsningen det byggmesteren foreslår, altså å rette opp først og deretter isolere. Hvis du isolerer mellom stendere, så trengs det ikke stive fasadeplater, men det fungerer med vanlige plater og vindsperre. Deretter legger man et lag til med spikre før man monterer fasaden, så får man en luftspalte.
Jeg tror at fasadeplater ble valgt for å få mest effekt med minst mulig tykkelse (fordi vi vil unngå å bygge ut takfremspringet). Så vanlige plater, hva mener du med det? Er det vanlige løsullsplater du mener? Og hvor mye luftspalte anser du være den minste mulige?

Turinna Turinna skrev:
Så vanlige plater, hva mener du med det? Er det vanlige løsullsplater du mener?
Jeg mener vanlige mineralullsplater som selges i alle byggevarehus. Løsull er ikke plater...

De største fordelene med fasadeplater er at de er stive og vindtette, men hvis du uansett må lekte ut og setter vindsperre utenpå, har du ingen nytte av de fordelene, og det blir bare et dyrere produkt.

• Liker
Turinna
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jeg mener vanlige mineralullplater som selges i alle byggevarehus. Løsull er ikke plater...

Største fordelene med fasadeplater er at de er stive og vindtette, men hvis du likevel må legge ut fôr og setter vindduk utenpå, så har du ingen nytte av de fordelene, og det blir bare et dyrere produkt.
og vanlige mineralullplater (beklager en uvitende) kan fås i 30 mm og er like effektive?

Minste standarddimensjonen er 45 mm. Men rent spontant føles 30 mm tilleggsisolasjon veldig lite om man regner på potensiell besparelse i forhold til investeringen, men om det er det eneste som får plass så er det kanskje ikke så mye å gjøre.

Dog tror jeg ikke det er noe problem å få plass en 45 mm plate om man bygger ut utenfor den ujevn stammen. Fordelen med "vanlige" plater er at de er mye mykere så man kan trykke sammen dem litt og de tilpasser seg underlaget. Harde fasadeplater vil gi et uønsket luftspalte mellom platen og tømmerstammen der kald luft kan trenge inn.

• Liker
EddieHansson og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.