34.743 lest ·
83 svar
35k lest
83 svar
Får ikke opp sengen
Jo jeg så det og spurte da hvorfor vi er så tilbakestående i dette landet. Det er jo som at man hater seg selv til den graden at det tangerer selvskadende atferd.Stickan56 skrev:
Sist redigert:
Det etterblivne er vel å ha trapper som er så smale og krumme at man ikke får opp en vanlig sengbunn (og knapt kan gå i dem uten å slå i vegg eller rekkverk).
Jeg hadde også det i forrige kåk, men der var det en altan i andre etasje med doble dører så alle slike senger måtte tas opp den veien.
Jeg hadde også det i forrige kåk, men der var det en altan i andre etasje med doble dører så alle slike senger måtte tas opp den veien.
Mitt nåværende hus er en trappeløs enetasjes som man ordner hvis det blir tid for rullator. 😂D Dilato skrev:Det etterblivne er vel å ha trapper som er så smale og krummede at man ikke får opp en vanlig sengebunn (og knapt kan gå i dem uten å slå i vegg eller rekkverk).
Jeg hadde også det i forrige huset, men der fantes en terrasse på overetasjen med doble dører så alle slike senger måtte tas opp den veien.
Stickan
Når man monterer en trapp som denne, så gjør man det ovenfra, dvs de to øvre vanger med trinn og opptrinn - uten rekkverk - utgjør et løp. Dette løpet settes på plass først og deretter det nedre løpet omf. de fire nederste trinnene. Om dere kommer til å underifra og bakfra det nederste løpet skru løs skruene som holder det mot veggen så kan dere få mer plass til bedre å reise sengen opp. Kan være verdt å prøve. Lykke til....H Hhallden skrev:
Glemte at skruene i venstre del av løpet mot den lange stolpen også skal bort.E ErikFolke skrev:Når man monterer en trapp som denne, så gjør man det ovenfra, dvs. de to øvre vanger med trinn og opptrinn - uten rekkverk - utgjør et løp. Dette løpet settes på plass først og så det nedre løpet med de fire nederste trinnene. Hvis dere kommer til å skru av skruene underifra og bak det nederste løpet som holder det mot veggen, kan dere få mer plass til å lettere reise sengen opp. Kan være verdt å prøve. Lykke til....
Jeg eide en leilighet i Spania i et 80-tallshus i 5. etasje og hadde kjøpt en ny hjørnesofa i skinn. Der har de hjemlevering uten kostnad, og 2 karer kom med sofaen som selvfølgelig ikke passet i heisen, så de måtte bære den opp med skråtak i trappen, og etter mye styr fikk de den opp til inngangsdøren. Neste problem var at den ikke gikk gjennom døren, så døren måtte skrus av og bena demonteres. Vel inne i gangen skulle den inn i stua, døren måtte bort, men manglet 2 cm, så dørkarmen måtte demonteres. Nå var jeg superstresset, og karene var søkkvåte da det var 30 grader varmt, men de løste det uten å klage. Jeg følte meg forpliktet til å by på kald øl samt 25 euro per mann, de lo og var strålende fornøyde, og det var jeg også (de tok også med seg den gamle sofaen uten problem). Dette hadde aldri gått i Sverige, der gjelder det å kaste tingene av på fortauet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 innlegg
Haha, i tenårene leverte jeg ut TV-apparater og hvitevarer, det var bare folk uten heis som kjøpte hjemlevering MED innbæring/tilkobling. Men på den tiden kunne jeg ta en 28-tommers gammelSonyTv under hver arm, nå tar jeg bare 1...)
Jeg har en veldig liknende trapp.H Hhallden skrev:
Vi fjernet alle spiler opp til takhøyde omtrent, det ga de ekstra cm som trengtes for å presse opp en 120-seng med bare mindre skader på veggen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.298 innlegg
"Artig problem" :\
Har du virkelig ikke noe vindu i overetasjen som er stort nok?
Men sage i stolpen? Kan du ikke fjerne pluggene for skruene (som man ser på bildet) og skru fra hverandre i stedet?
Har du virkelig ikke noe vindu i overetasjen som er stort nok?
Men sage i stolpen? Kan du ikke fjerne pluggene for skruene (som man ser på bildet) og skru fra hverandre i stedet?
den absolutte majoriteten av åpningsbare vinduer er glidehengslede vinduer med et såkalt H-beslag som gjør at vinduet kan svinges rundt 180 grader ved åpning.P PappasHammare skrev:
Så skal man ta inn en 1200mm bred seng så trenger vinduet å være 13-1400 bredt og hvor ofte har man så brede åpningsbare vinduer...
Sist redigert av en moderator:
Medlem
· Blekinge
· 11 701 innlegg