J Jesper Ronn skrev:
Hva sier dere om Bessi/Erdis tenger? Sammenlignbare med Stubai eller lavere kvalitet. Har ikke funnet en Stubai-tang rundt 500-600 kr, men derimot en Bessi/Erdi.
Jeg tror du har oversett hvordan verktøyproduksjon foregår nå om dagen .. Det finnes ikke 300 forskjellige fabrikker som produserer falsetenger, men et fåtall. Ene dagen lager man Stubai, andre dagen Bessey, tredje dagen Biltema, fjerde dagen ETC. Alt med en viss kvalitet, til en viss pris. Det kan være slik at Stubai eier fabrikken, eller en kinesisk verktøygigant.

Problemet med Biltema er ikke at de har egne fabrikker som bare produserer dårlige ting, men at man ikke vet på forhånd hva man får når man kjøper deres produkter. I visse tilfeller kan det jo være dumt å ta sjansen, som på f.eks. en kamremspenner, men i visse tilfeller kan man jo kjøpe og teste, som med en tang ..

S Stefan1972 skrev:
Ja, ser man på de oven så ser jo biltema tangen ut til å ha hyggelig smiing iallfall. Ikke like grovhugget som de andre. Er man ikke proff og skal bruke sporadisk så vil det nok duge.
Ja, jeg ser ingen åpenbar feil på den som at det skulle være kortere hevarm/annen utveksling eller noen annen funksjonell forskjell. Så spørsmålet er hvor misfornøyd man blir hvis man skal false noen vindusbeslag én gang i livet?

Finnes en del skrevet om Biltemas og julas billigere tenger: julas skal være brukbar men grov i smien og gir derfor merker i platen om man ikke båndlegger den med filler osv. Biltemas har bl.a. fått nedenstående vedlagte omdømme. Jeg vil ha en tang av god kvalitet uten å prøve enklere alternativer som jeg må teste og eventuelt bytte. Det er det spørsmålet går ut på, dvs jeg ønsker i første rekke tips fra de som har prøvd og vet hva man bør satse på i segmentet (synes 1200-1300 for f.eks. stubai er i heftigste laget)

• En skjermdump av en diskusjonstråd fra Byggahus.se, med innlegg fra en bruker som diskuterer kvaliteten på tang fra Stubai og andre merker.
J Jesper Ronn skrev:
Finnes en del skrevet om Biltemas og Julas billigere tenger: Julas skal være grei, men grov i smidet og gir derfor merker i platen om man ikke bandasjerer den med filler etc. Biltemas har bl a fått nedenfor vedlagte omtale. Jeg vil ha en tang av rimelig kvalitet uten å prøve enklere alternativer som jeg må teste og evt bytte. Det er det spørsmålet går ut på, dvs jeg ønsker først og fremst tips fra de som har prøvd og kjenner til hva man bør satse på i segmentet (synes 1200-1300 for f.eks. Stubai er i heftigste laget)
Jeg har et par fra Biltema og har brukt dem en del ved ulike jobber på husene. Ser som nevnt tidligere ingen direkte feil eller problemer med dem og enkelt å fikse dem litt til om man vil eller trenger, da er de virkelig prisverdige. Er det noe jeg setter betydelig mer pris på når det kommer til platearbeid er det i så fall sakser av forskjellige og riktig type, der er det dårligere stilt med slikt fra lavprishyllen. Sakser har jeg fått og anskaffet via brukte proffsmodeller, det samme med noen faltenger, men der ser jeg liten forskjell mot Biltema.

Er det noen gang hvor trening og håndlag er mer avgjørende enn verktøyene er det ved platearbeid. Som alltid bra med riktig utstyr, men her når man neppe helt fram selv med ytterste toppsjikt i materiale som ikke er fullbefaren fører.

• Liker
Jesper Ronn
  • Laddar…
De ulike synspunktene fikk meg til å lande på en enkel Falstång fra Julas sortiment. Er vel å sammenligne med Biltemas variant tenker jeg. Sjekket over "kurven" og la merke til at tangene føltes ganske solide som sådan, men at det var ujevn kvalitet på presisjonen i tangens kjever. Noen var også veldig ujevne i godset. Tok uansett et godt eksemplar og håper at den skal fylle sin funksjon.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
kulle
Jevn til den litt med en fil så vil den fungere bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.