Bor i et område der alle husene er av samme type fra 50/60-tallet. I kommunens tegningsarkiv finnes det dessverre bare plan- og fasadetegninger og ingen konstruksjonstegninger, men så på en nabos tegning at takstolene refereres til som "fribærende takstol i henhold til kongelige bostadstyrelsens standard - type 8"
Noen som vet om det refererer til kun typen av takstol, at det er fribærende fagverkstakstol, eller finnes det faktisk litt mer informasjon å finne? Har googlet, men får ingen treff. Jeg tenker at det bør ha vært en form for nasjonal standard som gjorde at tegningen bare trengte å henvise til den og ikke spesifisere dimensjoner.
Noen som vet om det refererer til kun typen av takstol, at det er fribærende fagverkstakstol, eller finnes det faktisk litt mer informasjon å finne? Har googlet, men får ingen treff. Jeg tenker at det bør ha vært en form for nasjonal standard som gjorde at tegningen bare trengte å henvise til den og ikke spesifisere dimensjoner.
Refererer antagelig til Harald Wales skrift "Trætakstoler til bolighus" utgitt av Kgl Boligstyrelsen 1956 med senere utgaver. Skriften var en forløper til Takstolsboken. Søk på ditt lokale bibliotek, en eller annen utgave finnes kanskje der.O olofh skrev:Bor i et område der alle hus er av samme type fra 50/60-tallet. I kommunens tegnearkiv finnes det dessverre bare plan- og fasadetegninger, og ingen konstruksjonstegninger, men så på en nabos tegning at takstolene refereres til som "frittbærende takstol ifølge kongelige boligstyrelsens standard - type 8"
Noen som vet om det refererer til bare type av takstol, at det er frittbærende fagverkstakstol eller finnes det faktisk litt mer underlag å finne? Har googlet men får ingen treff. Jeg tenker at det burde vært en form for nasjonal standard som gjorde at tegningen bare trengte å henvise til den og ikke spesifisere mål.
takk, skal låne og sjekke om det er den men høres lovende utfahlis skrev:
Klikk her for å svare