Ja det er overkurs. Du trenger andre verktøy for dette. Hadde jeg vært tvunget til å gjøre så hadde jeg brukt en multikutter (feinsag).

• Liker
BZMichael
  • Laddar…
Først kløyver du hele reglen i tenkt vinkel. Deretter skjærer du til endene i vinkel så langt som de skal felles inn. I dette tilfellet 47.5mm

Dvs at den innfelte delen er i 90 grader rundt om.

Sist redigert:
K
BZMichael mibe85 skrev:
Tror vi har ulik følelse for detaljer rett og slett..👍

kommer fortelle min intuisjon når den er klar for det.
Det tror jeg absolutt, jeg er veldig nøye med detaljer når det trengs på de møblene jeg lager. På en eller annen uklar planke eller hva du nå skal ha er det vanskelig å ha meninger om detaljer, spesielt når du bare har forklart halve din "vision".
Men følg din intuisjon da når den er klar, så får vi se hvordan intuisjonen mener du skal fikse vinkelen.

Om jeg forstår rett så rasper du bare frem rett vinkel ved stolpene så bredt at du begynner å få ned en sag og så sager du resten.. En rasp har du antagelig og om ikke så trenger du en.

Du trenger ikke noe annet verktøy enn en vanlig sirkelsag her.

Den fungerer både for gjæringen av den liggende bjelken til 20 grader OG til å felle den inn i stolpen hvis du vil gjøre det. For det siste er det jo bare å sage et snitt tvers over stolpen med samme helling som på bjelken.

• Liker
BZMichael
  • Laddar…
ClasseClas
BZMichael mibe85 skrev:
Regelen skal være innfelt mot stolpen og hvordan man da skal gjøre med de 20 gradene for avrenningen akkurat ved innfellingen mot stolpen … har fått noen gode tips, men finnes sikkert flere, kanskje bedre rett og slett.🤷‍♂️
Hold ikke på å felle inn regelen mot stolpen, det har du ingenting for. Det er fornuftig å fase regelen for vannavrenning. Det er ganske enkelt å fikse med sirkelsag, enda enklere med en bordsag.

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Så i slutten spiller det jo ingen rolle om man nå mot formodning vil felle inn virket og gjør avfasing på bjelkene og utsparingen er gjort i 90 grader. Blir en liten glipe men det er vel ikke hele verden.

Men altså, du skal vel ikke ha hellingen inn mot stolpen?

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.