Er dette overkurs? Vurderer en 20 graders helling på den horisontale regla som ribbene skal festes på, men problemet er innfasingen mot stolpen se bilder

Har ingen spesifikke verktøy mer enn gjærsag og sirkelsag er det da engang mulig ?

• Diagram over bygge med stolpe 95x95 og ribba 45x70, viste infasning på 20 grader for bedre vannavrenning. Viser sammenføyning og utfreste deler.
  • Illustrasjon av en trestolpe og en bjelke festet med skruer, plassert på en betongfot i bakken. Bjelken er beregnet for å støtte et gjerde.
Klart at det er mulig, hva er problemet?

ricebridge ricebridge skrev:
Klart at det er mulig, hva er problemet?
Hvordan er beste måte å lage hellingen med for verktøy og hvordan skal man tenke ved innfasing mot stolpen, med tanke på hellingen?

Ta en tommestokk fell ut to slag, vik den og sett enden på 78 cm så har du 20 grader, i vinkelen ved 40 cm

Sist redigert:
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
K
Du kan vel tilte klinga på sirkelsaga 20 grader?

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du kan vel tilte bladet på sirkelsagen 20 grader?
Ja, det går, men hvordan gjør jeg med innfellingen mot 95x95 stolpen? Se bildet om du ikke forstår

Ignorer å skråkappe der regelen møter stolpen.

• Liker
ricebridge og 2 andre
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ignorer der skinnen møter stolpen
Og hvordan begynner jeg å sage med sirkelsagen 5cm inn på skinnen for hellingen?

Begynn å sage 5 cm inn ved å føre sagen nedover

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
A
Kan du ikke feste bjelkelagene på andre siden av stolpen, og lage tilsvarende utfasning med 20 grader på oversiden også?

Typ

Tegning av en stolpe med en kant som er faset ut, viser forslag til feste av bærende linjer på stolpens side.

• Liker
BZMichael
  • Laddar…
Hva? Du vil jo bare at oversiden av regelen skal ha 20 grader helling for bedre avrenning av vann. Bildene viser ingenting om innfelling mot stolpen. Regelen skrus vel bare rett mot stolpen.
Hvis ikke, må du forklare bedre hvilken innfelling du mener.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hva da? Du vil jo bare at oversiden av regelen skal ha 20 graders helling for bedre vannavrenning. Bildene viser ingenting om innfelling mot stolpen. Regeln skrus vel bare rett mot stolpen.
Om ikke, må du forklare bedre hvilken innfelling du mener.
Regelen skal være innfelt mot stolpen og hvordan man da skal gjøre med de 20 gradene for avrenningen akkurat ved innfellingen mot stolpen … har fått noen gode tips, men finnes sikkert flere, kanskje bedre rent ut sagt.🤷‍♂️

A Alexander HB skrev:
Kan du ikke feste bjelkene på andre siden av stolpen, og gjøre utsparingen med tilsvarende 20 grader på oversiden også?

Typ

[bilde]
Nå er vi noe på sporet! Men min intuisjon sier meg at det finnes enklere måter å gå frem på.

K
Fortell meg hva intuisjonen din kommer frem til. For dette virker unødvendig komplisert uten en virkelig god begrunnelse for hvorfor, spesielt innfellet i stolpen. Uklart hva det skal oppnå. Absolutt enklest, og definitivt sterkt nok for et gjerde etc., er å skråskru det direkte i stolpen så det flukter slik du ønsker å oppnå med innfelling.

K kniv skrev:
Fortell da gjerne hva din intuisjon kommer fram til. For dette virker riktig unødvendig komplisert uten skikkelig god motivasjon om hvorfor, spesielt innfellingen i stolpen. Uklart hva den skal oppnå. Absolutt enkleste, og definitivt tilstrekkelig sterkt for et gjerde etc., er å skråskru den direkte i stolpen så den liver på den måten du ønsker å oppnå med innfelling.
Tror vi har ulik følelse for detaljer rett og slett..👍

kommer å fortelle min intuisjon når den er klar for det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.