Jeg hadde sånn flaks at bare ved å korte armene på en
Jula markis så kan den felles helt ned.

Protte

snowjim skrev:
Høres ganske unødvendig ut å bruke 3000-4000 kr på en løsning som kanskje ikke holder hele veien. Setter man opp markise senere så har man ingen som helst bruk for persienner. Da mener jeg selvfølgelig at man kjøper markiser som kan felles helt ned.

Persienner stopper en del av varmen inne i vinduet men vinduet blir som et element mer eller mindre. Rullegardiner er selvfølgelig dårligere da "elementet" står lenger inn i rommet.
Nja, det reflekterer bort en hel del varme. En mindre overflate blir oppvarmet som deretter avkjøles betydelig raskere enn luftvolumet inne samt gulvet som solen ellers ville ha truffet.

Noseone skrev:
Nja, det reflekterer bort en hel del varme. En mindre overflate blir oppvarmet som så kjøles ned betydelig raskere enn luftvolumet inne samt gulvet som solen ellers ville ha truffet.
Jo, at det gjør en forskjell sammenlignet med å ikke ha noe i det hele tatt forstår jeg jo, men forskjellen mellom rullegardin eller lameller inne i et glass føles minimal og vi har jo allerede rullegardiner.

Jeg mener at det er verdt det.

Får du ikke ned varmen hvis du åpner opp vinduene og skaper et godt kryssdrag? Eksperimenter med hvilke vinduer som skal åpnes for best drag. Skikkelige gode myggnett i vindusramme og dør selvfølgelig slik at det virkelig går an å ha åpent.

Vi har kanskje mer "flaks" med vind her, men det fungerer bra. Det er kanskje 2-3 dager i året hvor det ikke hjelper på grunn av tropisk klima.

Ellers hadde jeg satset på markiser og en bra L/L. Jeg avskyr å ha for varmt og betaler gjerne den ekstra strømkostnaden.

• Liker
Noseone
  • Laddar…
Hadde vi hatt bedre markiseduk så hadde det kanskje gjort litt forskjell. Men fasadeteinen lagrer mye varme, så å bare kjøre kjøling en stund på kvelden og så slå av holder ikke. Sover dårlig hvis det er for varmt, så betaler gjerne de kronene det koster med aktiv kjøling så lenge det er strøm å kjøpe til overkommelig pris. Har man bergvarme så kan frikjøling være et alternativ, men det må nok kombineres med markiser på grunn av lavere kjøleeffekt. Litt mer komplisert installasjon også.

Men hvis man skal starte et sted, hva tror dere gir best effekt, markiser eller luft/luft (plassert i gangen)? Vindstyrte markiser vil trolig koste ganske mye mer enn hva en luft luft gjør.

Du kommer jo aldri ned til 18-19 grader etter en dag med 25-26 ute om du ikke har kjøpt l/l-pumpe. En enkel slik får du jo for 7-8000 kr.

M
Finnes ingen ting å sammenligne med en LLVP. Er luften varm og/eller fuktig ute, blir det aldri svalt inne uansett hvor mye kryssdrag eller markiser man har. Komforten med LLVP er uovertruffen. Det er billig å drive også.

Markiser gjør god nytte! De skal være nede så lenge solen skinner på den siden.

Luft ut om morgenen når det fortsatt er kjøligere ute enn inne. Lukk så vinduer og dører og slå av viften. Er det 30 grader ute i solen og en vifte som trekker inn friskluft så trekker den jo inn varmen utenfra. Der tror jeg dere har den største synderen faktisk.

Mannen min syntes jeg var rar som lukket hele tiden når det var som varmest, det kjøler jo om det blåser sa han. Men jeg fikk teste et døgn. Siden da er huset lukket når det er hett ute.

AC-kyla fra en luft/luft senker temperaturen effektivt, men er ventilasjonsviften på trekkes ny varm luft inn i de rom som har tilluft, så blir det dyrt.

Anna_H skrev:
Markiser gjør god nytte! De skal være nede så lenge solen lyser på den siden.

Luft ut om morgenen når det fortsatt er kjøligere ute enn inne. Lukk deretter vinduer og dører og slå av viften. Er det 30 grader ute i solen og en vifte som trekker inn friskluft, så trekker den jo inn varmen utenfra. Der tror jeg dere har den største synderen faktisk.

Mannen min syntes jeg var dum som lukket hele tiden når det var som varmest, det kjøler jo hvis det blåser, sa han. Men jeg fikk teste et døgn. Siden da er huset lukket når det er hett ute.

AC-kjøling fra en luft/luft senker temperaturen effektivt, men er ventilasjonsviften på, trekkes ny varm luft inn i rommene som har tilluft, så det blir dyrt.
Aha, det får jeg prøve! Takk!

L
Har litt samme problem. Har vurdert å bygge luftrør fra kjelleren til de rommene som er varme. Og deretter pumpe opp kald luft fra kjelleren til disse rommene. Som det er nå, er det faktisk for kaldt i kjelleren.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.